Betalning (3)

I dagsläget kostar inte något att vara med i betaversionen av Ridesum, varken för tränare/expert eller ryttare. Nu är det fritt fram att testa så mycket du vill! Under nästa år (2020) siktar vi på att lansera en premiumversion av Ridesum, vilket kommer innebära en kostnad. Mer information om det kommer längre fram. Priset för tränarens coachning hittar du i tränarens profil. Du betalar för passet till tränaren med en betalningsmetod som passar er båda. Ridesum tar inte ut några avgifter för träningen.
Kategorier: Betalning, Ridesum

Nej, det är kostnadsfritt att vara med för dig som tränare/expert i Ridesums betaversion.

Kategorier: Betalning, Tränare

Betalningen sker direkt till tränaren/experten enligt överenskommelse. Det är därför viktigt att du som ryttare läser villkor, priser i tränarens/expertens profil, så att du är medveten om pris och villkor för den tjänst du efterfrågat.

Observera att Ridesum inte ansvarar för betalning/återbetalning, utan detta löses direkt mellan ryttare samt tränare/expert.

Kategorier: Betalning, Bokning

Bokning (17)

Digital träning/rådgivning kan användas till mycket. Självklart kan du genomföra t.ex. en dressyr- eller hoppträning på distans genom våra videosamtal. Du kan även få coaching på framridningen på tävling, rida dressyrprogram för domare och gå hoppbanan med din tränare. Eller varför inte stärka upp den mentala biten och coachas av en mental tränare eller få fodertips av en foderrådgivare genom videosamtal? Möjligheterna är många!

Under ”Aktiviteter” och ”Kommande”.

Kategorier: Bokning, Feedback, Ryttare

Du kan t.ex. ladda upp din film på YouTube, Dropbox eller liknande. Tänk på att tränaren/experten måste kunna se filmen – så gör den offentlig eller ange t.ex. lösenord i din förfrågan.

Kategorier: Bokning, Feedback, Ryttare

Boka pass: Ange datum, tid, längd, telefonnummer, e-postadress och ett meddelande med information som t.ex. om du vill träna IRL/digitalt, information om dig/din häst samt vad du önskar träna.

Efterfråga feedback: Ange när du senast önskar feedback, länk till filmen (ladda upp på t.ex. YouTube eller Dropbox), telefonnummer, e-postadress och skriv ett meddelande med bra information, t.ex. om dig/din häst samt vad du önskar få feedback på.

”Efterfråga feedback” bokar du på tränarens/expertens profil. Du filmar din träning och laddar upp på t.ex. YouTube eller Dropbox (tänk på att filmen måste vara synlig). I bokningen anger du önskad deadline för feedback och klistrar in länken till din film. Den skriftliga feedbacken hittar du sedan under Aktiviteter/Feedback.

Då uppdaterar du tid/datum efter önskemål i den avböjda förfrågan och skickar igen.

Om du behöver göra en ombokning eller ändra tid på ett pass så gör det snarast. Gå till Aktiviteter/Kommande och klicka ”Ändra” för ditt pass.

Feedback på film kan inte ändras/avbokas eftersom tränaren kan ha påbörjat jobbet.

Kategorier: Bokning

Ladda ner Ridesum i App Store eller Google Play. Klicka på ”Registrera här” längst ner på första sidan och välj ”Jag är tränare/expert”. Fyll i namn, e-post och ett lösenord. Sedan laddar du upp ett foto på dig själv och fyller i distrikt, ort, kompetenser och pris för ett 45 min digitalt pass (inkl. moms). Ryttare kan hitta din profil genom att söka på namn, distrikt och kompetens. Du kan alltid uppdatera dina uppgifter i din profil. Vi rekommenderar också att du presenterar dig i sammanfattningen samt lägger till prislista. Vill du ha hjälp med att skapa din profil? Maila hello@ridesum.se

Klicka på ”Sök tränare” i appens bottenmeny. Sök på namn (i sökfältet överst) eller på kompetenser och/eller distrikt. Sökresultaten visas i alfabetisk ordning.

Om ryttaren har efterfrågat feedback på en film loggar du in via dator eller surfplatta på ridesum.se (klicka på ”Login tränare” i översta högra hörnet). Logga in med samma uppgifter som i mobilappen. Välj den aktuella ryttaren och klicka på filmlänken. Då öppnas en ny ruta och du kan titta på filmen. Observera att ryttaren kan ha lösenordskyddat filmen och angett detta i ”Meddelande”. När du sett filmen klickar du på ”Skriv feedback”, skriver feedback och skickar till ryttaren.

Ridesums digitala pass äger rum i webbläsaren, så du behöver inte ladda ner några program/appar. För att ha ett digitalt pass via datorn eller surfplattan är det ett par saker du bör känna till, se nedan.

Sök tränare/experter i vår Tränar- och expertbank, boka ett pass eller efterfråga feedback på film. Träna digitalt via streaming. Få skriftlig feedback i din ryttarprofil. I Feeden publiceras löpande kunskapsfilmer med tränare, experter och ryttare – allt för att bidra till ökad kunskap!

Som tränare/expert kan du registrera en profil och synas mot ryttare i hela landet. Du kan ta emot bokningsförfrågningar, genomföra digitalt pass eller se film och ge feedback efteråt.

Hur fungerar det för mig som tränare och expert?

Ryttare skickar förfrågan och föreslår en tid för ett pass eller efterfrågar feedback på en film. När du har fått en bokningsförfrågan skickas en notis till dig i telefonen. (OBS! Säkerställ att du har pushnotiser påslaget – du hittar det under Profil och kugghjulet). Du kan antingen acceptera förfrågan, föreslå en ny tid eller avböja.

Kategorier: Bokning, Profil, Tränare

Klicka på tränarens/expertens profil och ”Efterfråga feedback”. Fyll i uppgifterna och skicka förfrågan. Tränaren/experten kan acceptera, ändra eller avböja förfrågan. Du får meddelande om detta via pushnotis. (Obs! Säkerställ att du har pushnotiser på, du kan aktivera det under Profil)

Kategorier: Bokning, Feedback, Ryttare

Du gör en bokningsförfrågan på tränaren/expertens sida. Säkerställ att du har pushnotiser påslaget så du inte missar bokningar och feedback! (Kika under Profil)

Kategorier: Bokning, Profil, Ryttare

Betalningen sker direkt till tränaren/experten enligt överenskommelse. Det är därför viktigt att du som ryttare läser villkor, priser i tränarens/expertens profil, så att du är medveten om pris och villkor för den tjänst du efterfrågat.

Observera att Ridesum inte ansvarar för betalning/återbetalning, utan detta löses direkt mellan ryttare samt tränare/expert.

Kategorier: Betalning, Bokning

Digital träning (31)

För att komma igång som ryttare behövs en smartphone, ett headset och en ficka att stoppa telefonen i under träningen. Du som tränare behöver en dator eller läsplatta och gärna ett headset. För att träna digitalt live behöver både ryttare och tränare en bra internetuppkoppling. Att använda Ridesum ska vara enkelt och du behöver inte köpa en massa dyr utrustning. (se gärna erbjudande om tillbehör, där hittar du utrustning som gör din träning enklare)

Digital träning/rådgivning kan användas till mycket. Självklart kan du genomföra t.ex. en dressyr- eller hoppträning på distans genom våra videosamtal. Du kan även få coaching på framridningen på tävling, rida dressyrprogram för domare och gå hoppbanan med din tränare. Eller varför inte stärka upp den mentala biten och coachas av en mental tränare eller få fodertips av en foderrådgivare genom videosamtal? Möjligheterna är många!

Det finns flera sajter som säljer stativ. Ridesum har ett samarbete och kan erbjuda förmånligt pris. Läs mer här.

Boka pass: Ange datum, tid, längd, telefonnummer, e-postadress och ett meddelande med information som t.ex. om du vill träna IRL/digitalt, information om dig/din häst samt vad du önskar träna.

Efterfråga feedback: Ange när du senast önskar feedback, länk till filmen (ladda upp på t.ex. YouTube eller Dropbox), telefonnummer, e-postadress och skriv ett meddelande med bra information, t.ex. om dig/din häst samt vad du önskar få feedback på.

Filmaren behöver bra internetuppkoppling, surf, en smartphone med bra kamera (helst minst 12 megapixel), laddat batteri, gärna stativ (ej nödvändigt, men enklare). Ett bra ställe att utgå från vid filmning i ridhus/ridbana är A, C eller ett hörn.

Som tränare/expert behöver du en smartphone och en dator eller läsplatta. I din smartphone har du mobilappen och hanterar din profil och bokningsförfrågningar. När du har accepterat ett pass och ska coacha digitalt eller skriva feedback på film gör du det via webbappen (se “Log in tränare” högst upp på denna sida) i dator eller läsplatta, eftersom det ger en större bild och möjlighet att skriva feedback på tangentbord.

Träna när du vill, var du vill! Ridesum är en app och samarbetsplattform för ryttare, tränare och experter inom ridsport. Vi vill hjälpa ryttare att utvecklas snabbare och tränare och experter att effektivera sin verksamhet. Ridesum mission är att bidra till mer välmående hästar, människor och miljö genom smartare träning till alla.

1. Du behöver två smartphones med Ridesum-appen samt ett headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten.

2. Ett stativ som du kan ställa en telefonen i medan du rider. Vi rekommenderar att du placerar stativet på ridbanans kortsida. (Läs mer under utrustning för erbjudande)

1. Du behöver en smartphone med Ridesum-appen samt ett trådlöst bluetooth headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten. (Du väljer då ”Video och ljud” när du startar passet)

2. Prova gärna ditt trådlösa headset innan passet, genom att koppla ihop det med din smartphone via bluetooth. (Trådlöst headset måste ha lång räckvidd – se erbjudande under utrustning.)

3. Ett stativ som du kan ställa telefonen i medan du rider. Vi rekommenderar att du placerar stativet på ridbanans kortsida. (Läs mer under utrustning för erbjudande)

1. Du som ryttare behöver en smartphone med Ridesum-appen samt headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten. (Du väljer då ”Enbart ljud” när du startar passet)

2. Filmaren behöver också en smartphone med Ridesum-appen. Det kan vara skönt för filmaren att sätta telefonen i ett stativ så man slipper hålla den (läs mer under utrustning för erbjudande). Filmaren loggar in på ryttarens Ridesum-konto och startar samma pass. Vid ”Välj läge” väljer filmaren ”Video och ljud”. Om filmaren vill lyssna på coachningen rekommenderas headset.

Tips till dig som tränare/expert:

– Om du har en kund som ska se dig: Se till att belysningen är bra. Undvik belysning bakifrån, men se till att det är tillräckligt ljust – webbkameror fungerar sällan bra i låg belysning. Se också till att du har en neutral bakgrund så att det inte är mycket som stör i bilden.

– Vi rekommenderar att du kopplar in headset för att du och ryttaren ska kunna kommunicera på bästa sätt. Det brukar ofta fungera bra med headset som används till smartphones, men testa innan att det passar i datorns/surfplattans mikrofoningång.

Mobilappen fungerar i de flesta moderna smartphones. Den kan fungera även med andra telefoner än vi rekommenderar, men då kan vi tyvärr inte garantera att funktionalitet och innehåll visas korrekt.

Vi rekommenderar användning av följande:

iPhone iOS 11 och senare versioner.

iPhone 6s Plus och senare versioner.

För Android: 4.4 och senare versioner.

Webbläsare för dator och läsplatta (används av tränaren vid coachning):

Chrome version 28+, Safari version 11+, Firefox version 22+. Internet Explorer eller Microsoft Edge ska inte användas då det inte stödjer streaming.

Ha en ficka på t.ex. väst, jacka, magväska eller sportarmband som du kan ha telefonen i när du rider. Det är lättare för tränaren att se din handställning om du har ljusa handskar.

Då uppdaterar du tid/datum efter önskemål i den avböjda förfrågan och skickar igen.

Internetuppkopplingen är förmodligen inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert. Blir det inte bättre kan ni ringa upp genom ett vanligt telefonsamtal samtidigt som ni fortsätter streamingen på mute (ljudlös).

Internetuppkopplingen är förmodligen inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert. Prova att starta om passet genom att stänga av och sedan starta passet igen. Blir det inte bättre kan du ringa upp genom ett vanligt telefonsamtal och fortsatt se bilden.

Du som tränare/expert kan välja att sätta på din kamera och stänga av den utifrån behov. Klicka bara på kamera-ikonen när du streamar. Den telefon som filmar (oavsett om ryttaren tränar själv eller med medhjälpare) har en funktion så man kan välja att se dig i helbild i telefonen. Genom att illustrera det du vill visa i din dators/surfplattas webbkamera kan ryttaren se detta.

Bredvid streamingrutan har du en textbox där du kan skriva feedback under passet. Detta ses enbart av dig. När passet är klart kan du redigera feedbacken och skicka till ryttaren. Detta sparas då under ”Aktiviteter” och ”Feedback” hos ryttaren.

Du kan träna digitalt live själv eller med hjälp av en person som filmar. Hur du väljer att träna bestämmer du vid träningstillfället.

1. Träna live med hjälp:

  • Träningen filmas med en smartphone, med hjälp en förälder/vän, som med smartphone nr: 1 loggar in i mobilappen med ryttarkontot (dvs. ryttare + filmare loggar in på samma konto) och startar aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Medhjälparen kan använda ett headset för att lyssna på coachningen.
  • Smartphone nr: 2 – ryttaren loggar in i mobilappen med sitt ryttarkonto och startar aktuellt pass, välj ”Enbart ljud”. Ryttaren lägger telefon nr: 2 i sin ficka och använder ett vanligt headset för att prata med och höra tränaren.
  • Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: smartphone + headset. Filmaren: smartphone (ev. headset). Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).

2. Träna live själv:

a) Har du som ryttare tillgång till TVÅ telefoner – sätt smartphone nr: 1 på ridbanans kortsida, gärna i ett stativ och logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto och starta aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Med smartphone nr: 2 – logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto (dvs. samma konto används för båda telefonerna) och starta aktuellt pass, välj ”Enbart ljud”. Lägg telefon nr: 2 i din ficka och använd vanligt headset. Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: 2 smartphones + vanligt headset. Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).

b) Har du som ryttare tillgång till EN telefon – sätt din smartphone på ridbanans kortsida, gärna i ett stativ, logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto och starta aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Använd trådlöst Bluetooth headset med lång räckvidd. (Läs mer under utrustning) Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: smartphone + trådlöst headset med lång räckvidd. Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).

Tips! Använd telefonen med bäst kamera till filmningen då det ger bättre bildkvalité. Olika abonnemang kan också ha olika bra täckning på en specifik plats – den telefon med bäst täckning bör användas till filmningen då detta också påverkar bildkvalitén.

Upplever du rundgång, välj att ”muta” (stänga av mikrofonen på den filmande telefonen).

För att streama med Ridesum krävs internetuppkoppling om minimum 300 kbps per streaming i uppladdning. Testa gärna din uppladdningsfart med gratis speedtest: http://www.speedtest.net/sv

För att få god kvalitet behöver speedtestet visa minimum > 1,5 Mbps. i uppladdning och nedladdning.

Ladda ner Ridesum i App Store eller Google Play. Klicka på ”Registrera här” längst ner på första sidan och välj ”Jag är tränare/expert”. Fyll i namn, e-post och ett lösenord. Sedan laddar du upp ett foto på dig själv och fyller i distrikt, ort, kompetenser och pris för ett 45 min digitalt pass (inkl. moms). Ryttare kan hitta din profil genom att söka på namn, distrikt och kompetens. Du kan alltid uppdatera dina uppgifter i din profil. Vi rekommenderar också att du presenterar dig i sammanfattningen samt lägger till prislista. Vill du ha hjälp med att skapa din profil? Maila hello@ridesum.se

Om man streamar med så hög kvalitet som möjligt på bilden och med väldigt bra uppkoppling så kan det gå åt upp till max 3 GB i timmen. Ofta går det åt mindre surf än så.

Sök tränare/experter i vår Tränar- och expertbank, boka ett pass eller efterfråga feedback på film. Träna digitalt via streaming. Få skriftlig feedback i din ryttarprofil. I Feeden publiceras löpande kunskapsfilmer med tränare, experter och ryttare – allt för att bidra till ökad kunskap!

Som tränare/expert kan du registrera en profil och synas mot ryttare i hela landet. Du kan ta emot bokningsförfrågningar, genomföra digitalt pass eller se film och ge feedback efteråt.

Hur fungerar det för mig som tränare och expert?

Ska ni ska träna digitalt loggar du in via dator eller surfplatta på ridesum.se (klicka på ”Login tränare” i översta högra hörnet). Logga in med e-post och lösenord (samma som mobilappen). Välj det aktuella passet och klicka på ”Starta pass”. Under passet kan du löpande skriva feedback i rutan bredvid streamingen och skicka till ryttaren efteråt. Ryttaren får feedbacken när du skickat den. Feedbacken är inte synlig för någon annan.

Vår streaminglösning, som är en av de världsledande på marknaden, skickar 300 bilder/sekund i optimalt läge. Vi rekommenderar minst 4G-uppkoppling. Ju bättre uppkoppling du har desto bättre bild och upplevelse får ni under passet så kolla gärna om det går att få tillgång till bredband (fast eller trådlöst). Din smartphones kamera spelar också stor roll för bildkvalitén – vi rekommenderar minst 12 megapixel kamera.

1. Säkerställ att du har Ridesum-appen med konto registrerat, samt en accepterad bokningsförfrågan (finns under ”Aktiviteter/Kommande”) från tränaren/experten.

2. Headset till din telefon. Rider du själv med trådlöst headset bör du ha testat det innan passet.

3. Kontrollera att du har en bra internetuppkoppling annars riskerar bilden att frysa eller hacka. (minimum 300 kbps per streaming.)

4. Säkerställ att telefonen/telefonerna har tillräckligt med surf och är fulladdade.

5. Håll telefonen så varm som möjligt innan träningen och även under, under kallare väderlek tenderar batteriet att ladda ur snabbare än normalt. Det kan vara en god idé att ha en powerbank/laddare redo.

6. Att filma och streama drar mycket batteri, så sätt telefonen på batterisparläge.

7. Ficka att stoppa telefonen i om du rider.

8. Tänd upp så mycket som möjligt om du t.ex. tränar i ridhus eller på utebana.

9. Om du har problem, kontakta vår kundsupport på hello@ridesum.se eller facebook.com/ridesum så hjälper vi dig.

1. Du behöver en stationär dator, laptop eller läsplatta med webbkamera och mikrofon (antingen inbyggd eller separat).

2. Kontrollera att du har en bra bredbandsuppkoppling (minimum 300 kb/sekund per streaming).

3. Kontrollera att du använder en kompatibel webbläsare. (Se Tekniska krav.)

4. Se också till att du tillåter webbläsaren att använda datorns kamera och mikrofon. Det brukar komma upp en pop-up som frågar om du vill göra detta. Alternativt gå in på datorns systeminställningar.

5. Stäng andra program som kan vilja använda din kamera (t.ex. Skype)

6. Om du fortfarande har problem, kontakt vår kundsupport via chatten på denna webbsida eller på e-post: hello@ridesum.se eller facebook.com/ridesum så hjälper vi dig.

Om tränarens/expertens bild är pixlig eller laggar kan det ha flera orsaker:

– Internetuppkopplingen är inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert.

– Kameran i telefonen som filmar är inte tillräckligt bra, vilket påverkar bildkvaliteten.

Om ryttarens/filmarens bild är pixlig eller laggar kan det ha flera orsaker:

– Internetuppkopplingen är inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert.

– Kameran i telefonen som filmar är inte tillräckligt bra, vilket påverkar bildkvaliteten.

Feedback (14)

Digital träning/rådgivning kan användas till mycket. Självklart kan du genomföra t.ex. en dressyr- eller hoppträning på distans genom våra videosamtal. Du kan även få coaching på framridningen på tävling, rida dressyrprogram för domare och gå hoppbanan med din tränare. Eller varför inte stärka upp den mentala biten och coachas av en mental tränare eller få fodertips av en foderrådgivare genom videosamtal? Möjligheterna är många!

Den sparas i fallande datumordning under ”Aktiviteter” och ”Feedback”. Har du inte feedback från ett gjort pass beror det på att tränaren/experten inte skrivit och skickat någon. Det är bara du som kan se din feedback.

Kategorier: Feedback, Ryttare

Under ”Aktiviteter” och ”Kommande”.

Kategorier: Bokning, Feedback, Ryttare

Du kan t.ex. ladda upp din film på YouTube, Dropbox eller liknande. Tänk på att tränaren/experten måste kunna se filmen – så gör den offentlig eller ange t.ex. lösenord i din förfrågan.

Kategorier: Bokning, Feedback, Ryttare

Boka pass: Ange datum, tid, längd, telefonnummer, e-postadress och ett meddelande med information som t.ex. om du vill träna IRL/digitalt, information om dig/din häst samt vad du önskar träna.

Efterfråga feedback: Ange när du senast önskar feedback, länk till filmen (ladda upp på t.ex. YouTube eller Dropbox), telefonnummer, e-postadress och skriv ett meddelande med bra information, t.ex. om dig/din häst samt vad du önskar få feedback på.

”Efterfråga feedback” bokar du på tränarens/expertens profil. Du filmar din träning och laddar upp på t.ex. YouTube eller Dropbox (tänk på att filmen måste vara synlig). I bokningen anger du önskad deadline för feedback och klistrar in länken till din film. Den skriftliga feedbacken hittar du sedan under Aktiviteter/Feedback.

Då uppdaterar du tid/datum efter önskemål i den avböjda förfrågan och skickar igen.

Bredvid streamingrutan har du en textbox där du kan skriva feedback under passet. Detta ses enbart av dig. När passet är klart kan du redigera feedbacken och skicka till ryttaren. Detta sparas då under ”Aktiviteter” och ”Feedback” hos ryttaren.

Ladda ner Ridesum i App Store eller Google Play. Klicka på ”Registrera här” längst ner på första sidan och välj ”Jag är tränare/expert”. Fyll i namn, e-post och ett lösenord. Sedan laddar du upp ett foto på dig själv och fyller i distrikt, ort, kompetenser och pris för ett 45 min digitalt pass (inkl. moms). Ryttare kan hitta din profil genom att söka på namn, distrikt och kompetens. Du kan alltid uppdatera dina uppgifter i din profil. Vi rekommenderar också att du presenterar dig i sammanfattningen samt lägger till prislista. Vill du ha hjälp med att skapa din profil? Maila hello@ridesum.se

Om ryttaren har efterfrågat feedback på en film loggar du in via dator eller surfplatta på ridesum.se (klicka på ”Login tränare” i översta högra hörnet). Logga in med samma uppgifter som i mobilappen. Välj den aktuella ryttaren och klicka på filmlänken. Då öppnas en ny ruta och du kan titta på filmen. Observera att ryttaren kan ha lösenordskyddat filmen och angett detta i ”Meddelande”. När du sett filmen klickar du på ”Skriv feedback”, skriver feedback och skickar till ryttaren.

Ridesums digitala pass äger rum i webbläsaren, så du behöver inte ladda ner några program/appar. För att ha ett digitalt pass via datorn eller surfplattan är det ett par saker du bör känna till, se nedan.

Sök tränare/experter i vår Tränar- och expertbank, boka ett pass eller efterfråga feedback på film. Träna digitalt via streaming. Få skriftlig feedback i din ryttarprofil. I Feeden publiceras löpande kunskapsfilmer med tränare, experter och ryttare – allt för att bidra till ökad kunskap!

Som tränare/expert kan du registrera en profil och synas mot ryttare i hela landet. Du kan ta emot bokningsförfrågningar, genomföra digitalt pass eller se film och ge feedback efteråt.

Hur fungerar det för mig som tränare och expert?

Klicka på tränarens/expertens profil och ”Efterfråga feedback”. Fyll i uppgifterna och skicka förfrågan. Tränaren/experten kan acceptera, ändra eller avböja förfrågan. Du får meddelande om detta via pushnotis. (Obs! Säkerställ att du har pushnotiser på, du kan aktivera det under Profil)

Kategorier: Bokning, Feedback, Ryttare

Felsökning (4)

Internetuppkopplingen är förmodligen inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert. Prova att starta om passet genom att stänga av och sedan starta passet igen. Blir det inte bättre kan du ringa upp genom ett vanligt telefonsamtal och fortsatt se bilden.

Internetuppkopplingen är förmodligen inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert. Blir det inte bättre kan ni ringa upp genom ett vanligt telefonsamtal samtidigt som ni fortsätter streamingen på mute (ljudlös).

Om ryttarens/filmarens bild är pixlig eller laggar kan det ha flera orsaker:

– Internetuppkopplingen är inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert.

– Kameran i telefonen som filmar är inte tillräckligt bra, vilket påverkar bildkvaliteten.

Om tränarens/expertens bild är pixlig eller laggar kan det ha flera orsaker:

– Internetuppkopplingen är inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert.

– Kameran i telefonen som filmar är inte tillräckligt bra, vilket påverkar bildkvaliteten.

Kompetens (8)

Digital träning/rådgivning kan användas till mycket. Självklart kan du genomföra t.ex. en dressyr- eller hoppträning på distans genom våra videosamtal. Du kan även få coaching på framridningen på tävling, rida dressyrprogram för domare och gå hoppbanan med din tränare. Eller varför inte stärka upp den mentala biten och coachas av en mental tränare eller få fodertips av en foderrådgivare genom videosamtal? Möjligheterna är många!

Både licensierade och icke licensierade ridtränare är välkomna i Ridesum. Vi vet att det finns många mycket kunniga och erfarna tränare som inte har licens. Ryttare kan dock välja att söka på enbart t.ex. ”Hoppning B-tränare”. Du kan tydliggöra din utbildning och erfarenhet i sammanfattningen i din profil. Det är viktigt att tränare/experter som är med i Ridesum följer våra Användarvillkor där vi tydliggör vilka regler vi har.

Ladda ner Ridesum i App Store eller Google Play. Klicka på ”Registrera här” längst ner på första sidan och välj ”Jag är tränare/expert”. Fyll i namn, e-post och ett lösenord. Sedan laddar du upp ett foto på dig själv och fyller i distrikt, ort, kompetenser och pris för ett 45 min digitalt pass (inkl. moms). Ryttare kan hitta din profil genom att söka på namn, distrikt och kompetens. Du kan alltid uppdatera dina uppgifter i din profil. Vi rekommenderar också att du presenterar dig i sammanfattningen samt lägger till prislista. Vill du ha hjälp med att skapa din profil? Maila hello@ridesum.se

Klicka på ”Sök tränare” i appens bottenmeny. Sök på namn (i sökfältet överst) eller på kompetenser och/eller distrikt. Sökresultaten visas i alfabetisk ordning.

Sök tränare/experter i vår Tränar- och expertbank, boka ett pass eller efterfråga feedback på film. Träna digitalt via streaming. Få skriftlig feedback i din ryttarprofil. I Feeden publiceras löpande kunskapsfilmer med tränare, experter och ryttare – allt för att bidra till ökad kunskap!

Som tränare/expert kan du registrera en profil och synas mot ryttare i hela landet. Du kan ta emot bokningsförfrågningar, genomföra digitalt pass eller se film och ge feedback efteråt.

Hur fungerar det för mig som tränare och expert?

Kontakt (5)

Kontakta oss på e-post: hello@ridesum.se

Kategorier: Kontakt, Ridesum

Vad kul! Kontakta oss på e-post: hello@ridesum.se med mer information.

Kategorier: Kontakt, Ridesum

För oss är det jätteviktigt att alla som är med i Ridesum beter sig på ett bra sätt. Upplever du att någon bryter mot våra Användarvillkor – vänligen hör av dig snarast till e-post: hello@ridesum.se

Kategorier: Kontakt, Konto, Profil

Kontakta oss via chatten på denna webbsida eller via e-post: hello@ridesum.se eller på facebook.com/ridesum

Kategorier: Kontakt

1. Du behöver en stationär dator, laptop eller läsplatta med webbkamera och mikrofon (antingen inbyggd eller separat).

2. Kontrollera att du har en bra bredbandsuppkoppling (minimum 300 kb/sekund per streaming).

3. Kontrollera att du använder en kompatibel webbläsare. (Se Tekniska krav.)

4. Se också till att du tillåter webbläsaren att använda datorns kamera och mikrofon. Det brukar komma upp en pop-up som frågar om du vill göra detta. Alternativt gå in på datorns systeminställningar.

5. Stäng andra program som kan vilja använda din kamera (t.ex. Skype)

6. Om du fortfarande har problem, kontakt vår kundsupport via chatten på denna webbsida eller på e-post: hello@ridesum.se eller facebook.com/ridesum så hjälper vi dig.

Konto (12)

Digital träning/rådgivning kan användas till mycket. Självklart kan du genomföra t.ex. en dressyr- eller hoppträning på distans genom våra videosamtal. Du kan även få coaching på framridningen på tävling, rida dressyrprogram för domare och gå hoppbanan med din tränare. Eller varför inte stärka upp den mentala biten och coachas av en mental tränare eller få fodertips av en foderrådgivare genom videosamtal? Möjligheterna är många!

Vill vi säkerställa att barn som är under 13 år har målsmans godkännande. Vi jobbar också hela tiden med att förbättra användarupplevelsen. Läs gärna mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår Integritetspolicy.

Kategorier: Konto

Säkerställ att du har pushnotiser påslaget så du inte missar förfrågningar, bokningar och feedback! (Kika under Profil och kugghjulet)

Kategorier: Konto, Tränare

Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Notifieringar”. Tränare hittar det under Profil och kugghjulet.

Vi rekommenderar att du har dem på, så du inte missar förfrågningar och svar från ryttare/tränare/expert eller påminnelse om pass.

 

Kategorier: Konto, Profil

Det kan du göra i appen under ”Profil” och här: Användarvillkor och Integritetspolicy.

Kategorier: Konto, Ridesum

Ja, om barnet har målsmans tillstånd. Detta klickar man i vid registreringen av ett nytt konto.

Kategorier: Konto

För oss är det jätteviktigt att alla som är med i Ridesum beter sig på ett bra sätt. Upplever du att någon bryter mot våra Användarvillkor – vänligen hör av dig snarast till e-post: hello@ridesum.se

Kategorier: Kontakt, Konto, Profil

Logga ut från mobilappen och registrerar det konto du saknar, Tränare/Expert eller Ryttare. Du kan använda samma e-postadress som tidigare. Sedan visas olika innehåll beroende på om du loggat in som ryttare eller tränare/expert.

Kategorier: Konto, Profil

Ladda ner Ridesum i App Store eller Google Play. Klicka på ”Registrera här” längst ner på första sidan och välj ”Jag är ryttare”. Fyll i namn, e-post och lösenord.

Kategorier: Konto, Profil, Ryttare

Ryttare: Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Radera konto”.

Tränare/expert: Klicka på ”Profil” i mobilappen och kugghjulet uppe till höger så hittar du ”Radera konto”.

Kategorier: Konto, Ryttare, Tränare

Ryttare: Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Logga ut”.

Tränare/expert: Klicka på ”Profil” i mobilappen och kugghjulet uppe till höger så hittar du ”Logga ut”.

Kategorier: Konto, Ryttare, Tränare

Ryttare: Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Byt lösenord”.

Tränare/expert: Klicka på ”Profil” i mobilappen och kugghjulet uppe till höger så hittar du ”Byt lösenord”.

Kategorier: Konto, Ryttare, Tränare

Profil (17)

Digital träning/rådgivning kan användas till mycket. Självklart kan du genomföra t.ex. en dressyr- eller hoppträning på distans genom våra videosamtal. Du kan även få coaching på framridningen på tävling, rida dressyrprogram för domare och gå hoppbanan med din tränare. Eller varför inte stärka upp den mentala biten och coachas av en mental tränare eller få fodertips av en foderrådgivare genom videosamtal? Möjligheterna är många!

Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Notifieringar”. Tränare hittar det under Profil och kugghjulet.

Vi rekommenderar att du har dem på, så du inte missar förfrågningar och svar från ryttare/tränare/expert eller påminnelse om pass.

 

Kategorier: Konto, Profil

Både licensierade och icke licensierade ridtränare är välkomna i Ridesum. Vi vet att det finns många mycket kunniga och erfarna tränare som inte har licens. Ryttare kan dock välja att söka på enbart t.ex. ”Hoppning B-tränare”. Du kan tydliggöra din utbildning och erfarenhet i sammanfattningen i din profil. Det är viktigt att tränare/experter som är med i Ridesum följer våra Användarvillkor där vi tydliggör vilka regler vi har.

Som tränare/expert behöver du en smartphone och en dator eller läsplatta. I din smartphone har du mobilappen och hanterar din profil och bokningsförfrågningar. När du har accepterat ett pass och ska coacha digitalt eller skriva feedback på film gör du det via webbappen (se “Log in tränare” högst upp på denna sida) i dator eller läsplatta, eftersom det ger en större bild och möjlighet att skriva feedback på tangentbord.

Ja, vi hjälper dig gärna. Hör av dig till hello@ridesum.se och berätta vilken text du skulle vilja lägga in så ordnar vi det så snabbt vi kan.

Kategorier: Profil, Tränare

Nej, du kan bara ha en offentlig profil som syns för alla.

Har du dock endast möjlighet att ta emot nuvarande elever och ej nya – skriv detta högst upp i din sammanfattning.

Förslag på text att kopiera till din sammanfattning: “Obs – kan p.g.a. tidsbegränsning ej ta emot nya elever. Accepterar enbart bokningar från elever som redan tränar för mig.”

Kategorier: Profil, Tränare

För oss är det jätteviktigt att alla som är med i Ridesum beter sig på ett bra sätt. Upplever du att någon bryter mot våra Användarvillkor – vänligen hör av dig snarast till e-post: hello@ridesum.se

Kategorier: Kontakt, Konto, Profil

Logga ut från mobilappen och registrerar det konto du saknar, Tränare/Expert eller Ryttare. Du kan använda samma e-postadress som tidigare. Sedan visas olika innehåll beroende på om du loggat in som ryttare eller tränare/expert.

Kategorier: Konto, Profil

Ladda ner Ridesum i App Store eller Google Play. Klicka på ”Registrera här” längst ner på första sidan och välj ”Jag är tränare/expert”. Fyll i namn, e-post och ett lösenord. Sedan laddar du upp ett foto på dig själv och fyller i distrikt, ort, kompetenser och pris för ett 45 min digitalt pass (inkl. moms). Ryttare kan hitta din profil genom att söka på namn, distrikt och kompetens. Du kan alltid uppdatera dina uppgifter i din profil. Vi rekommenderar också att du presenterar dig i sammanfattningen samt lägger till prislista. Vill du ha hjälp med att skapa din profil? Maila hello@ridesum.se

Ladda ner Ridesum i App Store eller Google Play. Klicka på ”Registrera här” längst ner på första sidan och välj ”Jag är ryttare”. Fyll i namn, e-post och lösenord.

Kategorier: Konto, Profil, Ryttare

Logga in som Tränare/expert i mobilappen och gå till ”Profil” i bottenmenyn. Klicka ”Redigera”. När du redigerat klart klickar du ”Spara” i översta högra hörnet. Klart!

Kategorier: Profil, Tränare

Klicka på ”Sök tränare” i appens bottenmeny. Sök på namn (i sökfältet överst) eller på kompetenser och/eller distrikt. Sökresultaten visas i alfabetisk ordning.

Sök tränare/experter i vår Tränar- och expertbank, boka ett pass eller efterfråga feedback på film. Träna digitalt via streaming. Få skriftlig feedback i din ryttarprofil. I Feeden publiceras löpande kunskapsfilmer med tränare, experter och ryttare – allt för att bidra till ökad kunskap!

Som tränare/expert kan du registrera en profil och synas mot ryttare i hela landet. Du kan ta emot bokningsförfrågningar, genomföra digitalt pass eller se film och ge feedback efteråt.

Hur fungerar det för mig som tränare och expert?

Ryttare skickar förfrågan och föreslår en tid för ett pass eller efterfrågar feedback på en film. När du har fått en bokningsförfrågan skickas en notis till dig i telefonen. (OBS! Säkerställ att du har pushnotiser påslaget – du hittar det under Profil och kugghjulet). Du kan antingen acceptera förfrågan, föreslå en ny tid eller avböja.

Kategorier: Bokning, Profil, Tränare

Du gör en bokningsförfrågan på tränaren/expertens sida. Säkerställ att du har pushnotiser påslaget så du inte missar bokningar och feedback! (Kika under Profil)

Kategorier: Bokning, Profil, Ryttare

Ridesum (8)

Digital träning/rådgivning kan användas till mycket. Självklart kan du genomföra t.ex. en dressyr- eller hoppträning på distans genom våra videosamtal. Du kan även få coaching på framridningen på tävling, rida dressyrprogram för domare och gå hoppbanan med din tränare. Eller varför inte stärka upp den mentala biten och coachas av en mental tränare eller få fodertips av en foderrådgivare genom videosamtal? Möjligheterna är många!

Kontakta oss på e-post: hello@ridesum.se

Kategorier: Kontakt, Ridesum

Det kan du göra i appen under ”Profil” och här: Användarvillkor och Integritetspolicy.

Kategorier: Konto, Ridesum

I dagsläget kostar inte något att vara med i betaversionen av Ridesum, varken för tränare/expert eller ryttare. Nu är det fritt fram att testa så mycket du vill! Under nästa år (2020) siktar vi på att lansera en premiumversion av Ridesum, vilket kommer innebära en kostnad. Mer information om det kommer längre fram.

Priset för tränarens coachning hittar du i tränarens profil. Du betalar för passet till tränaren med en betalningsmetod som passar er båda. Ridesum tar inte ut några avgifter för träningen.

Kategorier: Betalning, Ridesum

Både licensierade och icke licensierade ridtränare är välkomna i Ridesum. Vi vet att det finns många mycket kunniga och erfarna tränare som inte har licens. Ryttare kan dock välja att söka på enbart t.ex. ”Hoppning B-tränare”. Du kan tydliggöra din utbildning och erfarenhet i sammanfattningen i din profil. Det är viktigt att tränare/experter som är med i Ridesum följer våra Användarvillkor där vi tydliggör vilka regler vi har.

Träna när du vill, var du vill! Ridesum är en app och samarbetsplattform för ryttare, tränare och experter inom ridsport. Vi vill hjälpa ryttare att utvecklas snabbare och tränare och experter att effektivera sin verksamhet. Ridesum mission är att bidra till mer välmående hästar, människor och miljö genom smartare träning till alla.

Vad kul! Kontakta oss på e-post: hello@ridesum.se med mer information.

Kategorier: Kontakt, Ridesum

Sök tränare/experter i vår Tränar- och expertbank, boka ett pass eller efterfråga feedback på film. Träna digitalt via streaming. Få skriftlig feedback i din ryttarprofil. I Feeden publiceras löpande kunskapsfilmer med tränare, experter och ryttare – allt för att bidra till ökad kunskap!

Som tränare/expert kan du registrera en profil och synas mot ryttare i hela landet. Du kan ta emot bokningsförfrågningar, genomföra digitalt pass eller se film och ge feedback efteråt.

Ryttare (24)

Den sparas i fallande datumordning under ”Aktiviteter” och ”Feedback”. Har du inte feedback från ett gjort pass beror det på att tränaren/experten inte skrivit och skickat någon. Det är bara du som kan se din feedback.

Kategorier: Feedback, Ryttare

Under ”Aktiviteter” och ”Kommande”.

Kategorier: Bokning, Feedback, Ryttare

Du kan t.ex. ladda upp din film på YouTube, Dropbox eller liknande. Tänk på att tränaren/experten måste kunna se filmen – så gör den offentlig eller ange t.ex. lösenord i din förfrågan.

Kategorier: Bokning, Feedback, Ryttare

Det finns flera sajter som säljer stativ. Ridesum har ett samarbete och kan erbjuda förmånligt pris. Läs mer här.

Boka pass: Ange datum, tid, längd, telefonnummer, e-postadress och ett meddelande med information som t.ex. om du vill träna IRL/digitalt, information om dig/din häst samt vad du önskar träna.

Efterfråga feedback: Ange när du senast önskar feedback, länk till filmen (ladda upp på t.ex. YouTube eller Dropbox), telefonnummer, e-postadress och skriv ett meddelande med bra information, t.ex. om dig/din häst samt vad du önskar få feedback på.

Filmaren behöver bra internetuppkoppling, surf, en smartphone med bra kamera (helst minst 12 megapixel), laddat batteri, gärna stativ (ej nödvändigt, men enklare). Ett bra ställe att utgå från vid filmning i ridhus/ridbana är A, C eller ett hörn.

”Efterfråga feedback” bokar du på tränarens/expertens profil. Du filmar din träning och laddar upp på t.ex. YouTube eller Dropbox (tänk på att filmen måste vara synlig). I bokningen anger du önskad deadline för feedback och klistrar in länken till din film. Den skriftliga feedbacken hittar du sedan under Aktiviteter/Feedback.

1. Du behöver två smartphones med Ridesum-appen samt ett headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten.

2. Ett stativ som du kan ställa en telefonen i medan du rider. Vi rekommenderar att du placerar stativet på ridbanans kortsida. (Läs mer under utrustning för erbjudande)

1. Du behöver en smartphone med Ridesum-appen samt ett trådlöst bluetooth headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten. (Du väljer då ”Video och ljud” när du startar passet)

2. Prova gärna ditt trådlösa headset innan passet, genom att koppla ihop det med din smartphone via bluetooth. (Trådlöst headset måste ha lång räckvidd – se erbjudande under utrustning.)

3. Ett stativ som du kan ställa telefonen i medan du rider. Vi rekommenderar att du placerar stativet på ridbanans kortsida. (Läs mer under utrustning för erbjudande)

1. Du som ryttare behöver en smartphone med Ridesum-appen samt headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten. (Du väljer då ”Enbart ljud” när du startar passet)

2. Filmaren behöver också en smartphone med Ridesum-appen. Det kan vara skönt för filmaren att sätta telefonen i ett stativ så man slipper hålla den (läs mer under utrustning för erbjudande). Filmaren loggar in på ryttarens Ridesum-konto och startar samma pass. Vid ”Välj läge” väljer filmaren ”Video och ljud”. Om filmaren vill lyssna på coachningen rekommenderas headset.

Ha en ficka på t.ex. väst, jacka, magväska eller sportarmband som du kan ha telefonen i när du rider. Det är lättare för tränaren att se din handställning om du har ljusa handskar.

Då uppdaterar du tid/datum efter önskemål i den avböjda förfrågan och skickar igen.

Internetuppkopplingen är förmodligen inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert. Prova att starta om passet genom att stänga av och sedan starta passet igen. Blir det inte bättre kan du ringa upp genom ett vanligt telefonsamtal och fortsatt se bilden.

Du som tränare/expert kan välja att sätta på din kamera och stänga av den utifrån behov. Klicka bara på kamera-ikonen när du streamar. Den telefon som filmar (oavsett om ryttaren tränar själv eller med medhjälpare) har en funktion så man kan välja att se dig i helbild i telefonen. Genom att illustrera det du vill visa i din dators/surfplattas webbkamera kan ryttaren se detta.

Ladda ner Ridesum i App Store eller Google Play. Klicka på ”Registrera här” längst ner på första sidan och välj ”Jag är ryttare”. Fyll i namn, e-post och lösenord.

Kategorier: Konto, Profil, Ryttare

Ryttare: Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Radera konto”.

Tränare/expert: Klicka på ”Profil” i mobilappen och kugghjulet uppe till höger så hittar du ”Radera konto”.

Kategorier: Konto, Ryttare, Tränare

Om man streamar med så hög kvalitet som möjligt på bilden och med väldigt bra uppkoppling så kan det gå åt upp till max 3 GB i timmen. Ofta går det åt mindre surf än så.

Ryttare: Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Logga ut”.

Tränare/expert: Klicka på ”Profil” i mobilappen och kugghjulet uppe till höger så hittar du ”Logga ut”.

Kategorier: Konto, Ryttare, Tränare

Klicka på ”Sök tränare” i appens bottenmeny. Sök på namn (i sökfältet överst) eller på kompetenser och/eller distrikt. Sökresultaten visas i alfabetisk ordning.

Klicka på tränarens/expertens profil och ”Efterfråga feedback”. Fyll i uppgifterna och skicka förfrågan. Tränaren/experten kan acceptera, ändra eller avböja förfrågan. Du får meddelande om detta via pushnotis. (Obs! Säkerställ att du har pushnotiser på, du kan aktivera det under Profil)

Kategorier: Bokning, Feedback, Ryttare

Ryttare: Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Byt lösenord”.

Tränare/expert: Klicka på ”Profil” i mobilappen och kugghjulet uppe till höger så hittar du ”Byt lösenord”.

Kategorier: Konto, Ryttare, Tränare

Du gör en bokningsförfrågan på tränaren/expertens sida. Säkerställ att du har pushnotiser påslaget så du inte missar bokningar och feedback! (Kika under Profil)

Kategorier: Bokning, Profil, Ryttare

1. Säkerställ att du har Ridesum-appen med konto registrerat, samt en accepterad bokningsförfrågan (finns under ”Aktiviteter/Kommande”) från tränaren/experten.

2. Headset till din telefon. Rider du själv med trådlöst headset bör du ha testat det innan passet.

3. Kontrollera att du har en bra internetuppkoppling annars riskerar bilden att frysa eller hacka. (minimum 300 kbps per streaming.)

4. Säkerställ att telefonen/telefonerna har tillräckligt med surf och är fulladdade.

5. Håll telefonen så varm som möjligt innan träningen och även under, under kallare väderlek tenderar batteriet att ladda ur snabbare än normalt. Det kan vara en god idé att ha en powerbank/laddare redo.

6. Att filma och streama drar mycket batteri, så sätt telefonen på batterisparläge.

7. Ficka att stoppa telefonen i om du rider.

8. Tänd upp så mycket som möjligt om du t.ex. tränar i ridhus eller på utebana.

9. Om du har problem, kontakta vår kundsupport på hello@ridesum.se eller facebook.com/ridesum så hjälper vi dig.

Streaming (20)

För att komma igång som ryttare behövs en smartphone, ett headset och en ficka att stoppa telefonen i under träningen. Du som tränare behöver en dator eller läsplatta och gärna ett headset. För att träna digitalt live behöver både ryttare och tränare en bra internetuppkoppling. Att använda Ridesum ska vara enkelt och du behöver inte köpa en massa dyr utrustning. (se gärna erbjudande om tillbehör, där hittar du utrustning som gör din träning enklare)

Digital träning/rådgivning kan användas till mycket. Självklart kan du genomföra t.ex. en dressyr- eller hoppträning på distans genom våra videosamtal. Du kan även få coaching på framridningen på tävling, rida dressyrprogram för domare och gå hoppbanan med din tränare. Eller varför inte stärka upp den mentala biten och coachas av en mental tränare eller få fodertips av en foderrådgivare genom videosamtal? Möjligheterna är många!

Boka pass: Ange datum, tid, längd, telefonnummer, e-postadress och ett meddelande med information som t.ex. om du vill träna IRL/digitalt, information om dig/din häst samt vad du önskar träna.

Efterfråga feedback: Ange när du senast önskar feedback, länk till filmen (ladda upp på t.ex. YouTube eller Dropbox), telefonnummer, e-postadress och skriv ett meddelande med bra information, t.ex. om dig/din häst samt vad du önskar få feedback på.

Som tränare/expert behöver du en smartphone och en dator eller läsplatta. I din smartphone har du mobilappen och hanterar din profil och bokningsförfrågningar. När du har accepterat ett pass och ska coacha digitalt eller skriva feedback på film gör du det via webbappen (se “Log in tränare” högst upp på denna sida) i dator eller läsplatta, eftersom det ger en större bild och möjlighet att skriva feedback på tangentbord.

1. Du behöver två smartphones med Ridesum-appen samt ett headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten.

2. Ett stativ som du kan ställa en telefonen i medan du rider. Vi rekommenderar att du placerar stativet på ridbanans kortsida. (Läs mer under utrustning för erbjudande)

1. Du behöver en smartphone med Ridesum-appen samt ett trådlöst bluetooth headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten. (Du väljer då ”Video och ljud” när du startar passet)

2. Prova gärna ditt trådlösa headset innan passet, genom att koppla ihop det med din smartphone via bluetooth. (Trådlöst headset måste ha lång räckvidd – se erbjudande under utrustning.)

3. Ett stativ som du kan ställa telefonen i medan du rider. Vi rekommenderar att du placerar stativet på ridbanans kortsida. (Läs mer under utrustning för erbjudande)

1. Du som ryttare behöver en smartphone med Ridesum-appen samt headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten. (Du väljer då ”Enbart ljud” när du startar passet)

2. Filmaren behöver också en smartphone med Ridesum-appen. Det kan vara skönt för filmaren att sätta telefonen i ett stativ så man slipper hålla den (läs mer under utrustning för erbjudande). Filmaren loggar in på ryttarens Ridesum-konto och startar samma pass. Vid ”Välj läge” väljer filmaren ”Video och ljud”. Om filmaren vill lyssna på coachningen rekommenderas headset.

Mobilappen fungerar i de flesta moderna smartphones. Den kan fungera även med andra telefoner än vi rekommenderar, men då kan vi tyvärr inte garantera att funktionalitet och innehåll visas korrekt.

Vi rekommenderar användning av följande:

iPhone iOS 11 och senare versioner.

iPhone 6s Plus och senare versioner.

För Android: 4.4 och senare versioner.

Webbläsare för dator och läsplatta (används av tränaren vid coachning):

Chrome version 28+, Safari version 11+, Firefox version 22+. Internet Explorer eller Microsoft Edge ska inte användas då det inte stödjer streaming.

Internetuppkopplingen är förmodligen inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert. Prova att starta om passet genom att stänga av och sedan starta passet igen. Blir det inte bättre kan du ringa upp genom ett vanligt telefonsamtal och fortsatt se bilden.

Internetuppkopplingen är förmodligen inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert. Blir det inte bättre kan ni ringa upp genom ett vanligt telefonsamtal samtidigt som ni fortsätter streamingen på mute (ljudlös).

Du kan träna digitalt live själv eller med hjälp av en person som filmar. Hur du väljer att träna bestämmer du vid träningstillfället.

1. Träna live med hjälp:

  • Träningen filmas med en smartphone, med hjälp en förälder/vän, som med smartphone nr: 1 loggar in i mobilappen med ryttarkontot (dvs. ryttare + filmare loggar in på samma konto) och startar aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Medhjälparen kan använda ett headset för att lyssna på coachningen.
  • Smartphone nr: 2 – ryttaren loggar in i mobilappen med sitt ryttarkonto och startar aktuellt pass, välj ”Enbart ljud”. Ryttaren lägger telefon nr: 2 i sin ficka och använder ett vanligt headset för att prata med och höra tränaren.
  • Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: smartphone + headset. Filmaren: smartphone (ev. headset). Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).

2. Träna live själv:

a) Har du som ryttare tillgång till TVÅ telefoner – sätt smartphone nr: 1 på ridbanans kortsida, gärna i ett stativ och logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto och starta aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Med smartphone nr: 2 – logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto (dvs. samma konto används för båda telefonerna) och starta aktuellt pass, välj ”Enbart ljud”. Lägg telefon nr: 2 i din ficka och använd vanligt headset. Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: 2 smartphones + vanligt headset. Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).

b) Har du som ryttare tillgång till EN telefon – sätt din smartphone på ridbanans kortsida, gärna i ett stativ, logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto och starta aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Använd trådlöst Bluetooth headset med lång räckvidd. (Läs mer under utrustning) Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: smartphone + trådlöst headset med lång räckvidd. Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).

Tips! Använd telefonen med bäst kamera till filmningen då det ger bättre bildkvalité. Olika abonnemang kan också ha olika bra täckning på en specifik plats – den telefon med bäst täckning bör användas till filmningen då detta också påverkar bildkvalitén.

Upplever du rundgång, välj att ”muta” (stänga av mikrofonen på den filmande telefonen).

För att streama med Ridesum krävs internetuppkoppling om minimum 300 kbps per streaming i uppladdning. Testa gärna din uppladdningsfart med gratis speedtest: http://www.speedtest.net/sv

För att få god kvalitet behöver speedtestet visa minimum > 1,5 Mbps. i uppladdning och nedladdning.

Om man streamar med så hög kvalitet som möjligt på bilden och med väldigt bra uppkoppling så kan det gå åt upp till max 3 GB i timmen. Ofta går det åt mindre surf än så.

Ska ni ska träna digitalt loggar du in via dator eller surfplatta på ridesum.se (klicka på ”Login tränare” i översta högra hörnet). Logga in med e-post och lösenord (samma som mobilappen). Välj det aktuella passet och klicka på ”Starta pass”. Under passet kan du löpande skriva feedback i rutan bredvid streamingen och skicka till ryttaren efteråt. Ryttaren får feedbacken när du skickat den. Feedbacken är inte synlig för någon annan.

Vår streaminglösning, som är en av de världsledande på marknaden, skickar 300 bilder/sekund i optimalt läge. Vi rekommenderar minst 4G-uppkoppling. Ju bättre uppkoppling du har desto bättre bild och upplevelse får ni under passet så kolla gärna om det går att få tillgång till bredband (fast eller trådlöst). Din smartphones kamera spelar också stor roll för bildkvalitén – vi rekommenderar minst 12 megapixel kamera.

Nej, du kan inte använda Ridesum offline utan du behöver internetuppkoppling.

Kategorier: Streaming, Utrustning

1. Säkerställ att du har Ridesum-appen med konto registrerat, samt en accepterad bokningsförfrågan (finns under ”Aktiviteter/Kommande”) från tränaren/experten.

2. Headset till din telefon. Rider du själv med trådlöst headset bör du ha testat det innan passet.

3. Kontrollera att du har en bra internetuppkoppling annars riskerar bilden att frysa eller hacka. (minimum 300 kbps per streaming.)

4. Säkerställ att telefonen/telefonerna har tillräckligt med surf och är fulladdade.

5. Håll telefonen så varm som möjligt innan träningen och även under, under kallare väderlek tenderar batteriet att ladda ur snabbare än normalt. Det kan vara en god idé att ha en powerbank/laddare redo.

6. Att filma och streama drar mycket batteri, så sätt telefonen på batterisparläge.

7. Ficka att stoppa telefonen i om du rider.

8. Tänd upp så mycket som möjligt om du t.ex. tränar i ridhus eller på utebana.

9. Om du har problem, kontakta vår kundsupport på hello@ridesum.se eller facebook.com/ridesum så hjälper vi dig.

Om ryttarens/filmarens bild är pixlig eller laggar kan det ha flera orsaker:

– Internetuppkopplingen är inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert.

– Kameran i telefonen som filmar är inte tillräckligt bra, vilket påverkar bildkvaliteten.

Om tränarens/expertens bild är pixlig eller laggar kan det ha flera orsaker:

– Internetuppkopplingen är inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert.

– Kameran i telefonen som filmar är inte tillräckligt bra, vilket påverkar bildkvaliteten.

Tränare (24)

Säkerställ att du har pushnotiser påslaget så du inte missar förfrågningar, bokningar och feedback! (Kika under Profil och kugghjulet)

Kategorier: Konto, Tränare

Både licensierade och icke licensierade ridtränare är välkomna i Ridesum. Vi vet att det finns många mycket kunniga och erfarna tränare som inte har licens. Ryttare kan dock välja att söka på enbart t.ex. ”Hoppning B-tränare”. Du kan tydliggöra din utbildning och erfarenhet i sammanfattningen i din profil. Det är viktigt att tränare/experter som är med i Ridesum följer våra Användarvillkor där vi tydliggör vilka regler vi har.

”Efterfråga feedback” bokar du på tränarens/expertens profil. Du filmar din träning och laddar upp på t.ex. YouTube eller Dropbox (tänk på att filmen måste vara synlig). I bokningen anger du önskad deadline för feedback och klistrar in länken till din film. Den skriftliga feedbacken hittar du sedan under Aktiviteter/Feedback.

Som tränare/expert behöver du en smartphone och en dator eller läsplatta. I din smartphone har du mobilappen och hanterar din profil och bokningsförfrågningar. När du har accepterat ett pass och ska coacha digitalt eller skriva feedback på film gör du det via webbappen (se “Log in tränare” högst upp på denna sida) i dator eller läsplatta, eftersom det ger en större bild och möjlighet att skriva feedback på tangentbord.

Tips till dig som tränare/expert:

– Om du har en kund som ska se dig: Se till att belysningen är bra. Undvik belysning bakifrån, men se till att det är tillräckligt ljust – webbkameror fungerar sällan bra i låg belysning. Se också till att du har en neutral bakgrund så att det inte är mycket som stör i bilden.

– Vi rekommenderar att du kopplar in headset för att du och ryttaren ska kunna kommunicera på bästa sätt. Det brukar ofta fungera bra med headset som används till smartphones, men testa innan att det passar i datorns/surfplattans mikrofoningång.

Internetuppkopplingen är förmodligen inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert. Prova att starta om passet genom att stänga av och sedan starta passet igen. Blir det inte bättre kan du ringa upp genom ett vanligt telefonsamtal och fortsatt se bilden.

Nej, det är kostnadsfritt att vara med för dig som tränare/expert i Ridesums betaversion.

Kategorier: Betalning, Tränare

Ja, vi hjälper dig gärna. Hör av dig till hello@ridesum.se och berätta vilken text du skulle vilja lägga in så ordnar vi det så snabbt vi kan.

Kategorier: Profil, Tränare

Nej, du kan bara ha en offentlig profil som syns för alla.

Har du dock endast möjlighet att ta emot nuvarande elever och ej nya – skriv detta högst upp i din sammanfattning.

Förslag på text att kopiera till din sammanfattning: “Obs – kan p.g.a. tidsbegränsning ej ta emot nya elever. Accepterar enbart bokningar från elever som redan tränar för mig.”

Kategorier: Profil, Tränare

Du som tränare/expert kan välja att sätta på din kamera och stänga av den utifrån behov. Klicka bara på kamera-ikonen när du streamar. Den telefon som filmar (oavsett om ryttaren tränar själv eller med medhjälpare) har en funktion så man kan välja att se dig i helbild i telefonen. Genom att illustrera det du vill visa i din dators/surfplattas webbkamera kan ryttaren se detta.

Bredvid streamingrutan har du en textbox där du kan skriva feedback under passet. Detta ses enbart av dig. När passet är klart kan du redigera feedbacken och skicka till ryttaren. Detta sparas då under ”Aktiviteter” och ”Feedback” hos ryttaren.

Ladda ner Ridesum i App Store eller Google Play. Klicka på ”Registrera här” längst ner på första sidan och välj ”Jag är tränare/expert”. Fyll i namn, e-post och ett lösenord. Sedan laddar du upp ett foto på dig själv och fyller i distrikt, ort, kompetenser och pris för ett 45 min digitalt pass (inkl. moms). Ryttare kan hitta din profil genom att söka på namn, distrikt och kompetens. Du kan alltid uppdatera dina uppgifter i din profil. Vi rekommenderar också att du presenterar dig i sammanfattningen samt lägger till prislista. Vill du ha hjälp med att skapa din profil? Maila hello@ridesum.se

Logga in som Tränare/expert i mobilappen och gå till ”Profil” i bottenmenyn. Klicka ”Redigera”. När du redigerat klart klickar du ”Spara” i översta högra hörnet. Klart!

Kategorier: Profil, Tränare

Ryttare: Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Radera konto”.

Tränare/expert: Klicka på ”Profil” i mobilappen och kugghjulet uppe till höger så hittar du ”Radera konto”.

Kategorier: Konto, Ryttare, Tränare

Ryttare: Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Logga ut”.

Tränare/expert: Klicka på ”Profil” i mobilappen och kugghjulet uppe till höger så hittar du ”Logga ut”.

Kategorier: Konto, Ryttare, Tränare

Klicka på ”Sök tränare” i appens bottenmeny. Sök på namn (i sökfältet överst) eller på kompetenser och/eller distrikt. Sökresultaten visas i alfabetisk ordning.

Om ryttaren har efterfrågat feedback på en film loggar du in via dator eller surfplatta på ridesum.se (klicka på ”Login tränare” i översta högra hörnet). Logga in med samma uppgifter som i mobilappen. Välj den aktuella ryttaren och klicka på filmlänken. Då öppnas en ny ruta och du kan titta på filmen. Observera att ryttaren kan ha lösenordskyddat filmen och angett detta i ”Meddelande”. När du sett filmen klickar du på ”Skriv feedback”, skriver feedback och skickar till ryttaren.

Ridesums digitala pass äger rum i webbläsaren, så du behöver inte ladda ner några program/appar. För att ha ett digitalt pass via datorn eller surfplattan är det ett par saker du bör känna till, se nedan.

Hur fungerar det för mig som tränare och expert?

Ryttare skickar förfrågan och föreslår en tid för ett pass eller efterfrågar feedback på en film. När du har fått en bokningsförfrågan skickas en notis till dig i telefonen. (OBS! Säkerställ att du har pushnotiser påslaget – du hittar det under Profil och kugghjulet). Du kan antingen acceptera förfrågan, föreslå en ny tid eller avböja.

Kategorier: Bokning, Profil, Tränare

Ska ni ska träna digitalt loggar du in via dator eller surfplatta på ridesum.se (klicka på ”Login tränare” i översta högra hörnet). Logga in med e-post och lösenord (samma som mobilappen). Välj det aktuella passet och klicka på ”Starta pass”. Under passet kan du löpande skriva feedback i rutan bredvid streamingen och skicka till ryttaren efteråt. Ryttaren får feedbacken när du skickat den. Feedbacken är inte synlig för någon annan.

Ryttare: Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Byt lösenord”.

Tränare/expert: Klicka på ”Profil” i mobilappen och kugghjulet uppe till höger så hittar du ”Byt lösenord”.

Kategorier: Konto, Ryttare, Tränare

1. Du behöver en stationär dator, laptop eller läsplatta med webbkamera och mikrofon (antingen inbyggd eller separat).

2. Kontrollera att du har en bra bredbandsuppkoppling (minimum 300 kb/sekund per streaming).

3. Kontrollera att du använder en kompatibel webbläsare. (Se Tekniska krav.)

4. Se också till att du tillåter webbläsaren att använda datorns kamera och mikrofon. Det brukar komma upp en pop-up som frågar om du vill göra detta. Alternativt gå in på datorns systeminställningar.

5. Stäng andra program som kan vilja använda din kamera (t.ex. Skype)

6. Om du fortfarande har problem, kontakt vår kundsupport via chatten på denna webbsida eller på e-post: hello@ridesum.se eller facebook.com/ridesum så hjälper vi dig.

Om tränarens/expertens bild är pixlig eller laggar kan det ha flera orsaker:

– Internetuppkopplingen är inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert.

– Kameran i telefonen som filmar är inte tillräckligt bra, vilket påverkar bildkvaliteten.

Utrustning (20)

För att komma igång som ryttare behövs en smartphone, ett headset och en ficka att stoppa telefonen i under träningen. Du som tränare behöver en dator eller läsplatta och gärna ett headset. För att träna digitalt live behöver både ryttare och tränare en bra internetuppkoppling. Att använda Ridesum ska vara enkelt och du behöver inte köpa en massa dyr utrustning. (se gärna erbjudande om tillbehör, där hittar du utrustning som gör din träning enklare)

Det finns flera sajter som säljer stativ. Ridesum har ett samarbete och kan erbjuda förmånligt pris. Läs mer här.

Filmaren behöver bra internetuppkoppling, surf, en smartphone med bra kamera (helst minst 12 megapixel), laddat batteri, gärna stativ (ej nödvändigt, men enklare). Ett bra ställe att utgå från vid filmning i ridhus/ridbana är A, C eller ett hörn.

Som tränare/expert behöver du en smartphone och en dator eller läsplatta. I din smartphone har du mobilappen och hanterar din profil och bokningsförfrågningar. När du har accepterat ett pass och ska coacha digitalt eller skriva feedback på film gör du det via webbappen (se “Log in tränare” högst upp på denna sida) i dator eller läsplatta, eftersom det ger en större bild och möjlighet att skriva feedback på tangentbord.

1. Du behöver två smartphones med Ridesum-appen samt ett headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten.

2. Ett stativ som du kan ställa en telefonen i medan du rider. Vi rekommenderar att du placerar stativet på ridbanans kortsida. (Läs mer under utrustning för erbjudande)

1. Du behöver en smartphone med Ridesum-appen samt ett trådlöst bluetooth headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten. (Du väljer då ”Video och ljud” när du startar passet)

2. Prova gärna ditt trådlösa headset innan passet, genom att koppla ihop det med din smartphone via bluetooth. (Trådlöst headset måste ha lång räckvidd – se erbjudande under utrustning.)

3. Ett stativ som du kan ställa telefonen i medan du rider. Vi rekommenderar att du placerar stativet på ridbanans kortsida. (Läs mer under utrustning för erbjudande)

1. Du som ryttare behöver en smartphone med Ridesum-appen samt headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten. (Du väljer då ”Enbart ljud” när du startar passet)

2. Filmaren behöver också en smartphone med Ridesum-appen. Det kan vara skönt för filmaren att sätta telefonen i ett stativ så man slipper hålla den (läs mer under utrustning för erbjudande). Filmaren loggar in på ryttarens Ridesum-konto och startar samma pass. Vid ”Välj läge” väljer filmaren ”Video och ljud”. Om filmaren vill lyssna på coachningen rekommenderas headset.

Tips till dig som tränare/expert:

– Om du har en kund som ska se dig: Se till att belysningen är bra. Undvik belysning bakifrån, men se till att det är tillräckligt ljust – webbkameror fungerar sällan bra i låg belysning. Se också till att du har en neutral bakgrund så att det inte är mycket som stör i bilden.

– Vi rekommenderar att du kopplar in headset för att du och ryttaren ska kunna kommunicera på bästa sätt. Det brukar ofta fungera bra med headset som används till smartphones, men testa innan att det passar i datorns/surfplattans mikrofoningång.

Mobilappen fungerar i de flesta moderna smartphones. Den kan fungera även med andra telefoner än vi rekommenderar, men då kan vi tyvärr inte garantera att funktionalitet och innehåll visas korrekt.

Vi rekommenderar användning av följande:

iPhone iOS 11 och senare versioner.

iPhone 6s Plus och senare versioner.

För Android: 4.4 och senare versioner.

Webbläsare för dator och läsplatta (används av tränaren vid coachning):

Chrome version 28+, Safari version 11+, Firefox version 22+. Internet Explorer eller Microsoft Edge ska inte användas då det inte stödjer streaming.

Ha en ficka på t.ex. väst, jacka, magväska eller sportarmband som du kan ha telefonen i när du rider. Det är lättare för tränaren att se din handställning om du har ljusa handskar.

Du kan träna digitalt live själv eller med hjälp av en person som filmar. Hur du väljer att träna bestämmer du vid träningstillfället.

1. Träna live med hjälp:

  • Träningen filmas med en smartphone, med hjälp en förälder/vän, som med smartphone nr: 1 loggar in i mobilappen med ryttarkontot (dvs. ryttare + filmare loggar in på samma konto) och startar aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Medhjälparen kan använda ett headset för att lyssna på coachningen.
  • Smartphone nr: 2 – ryttaren loggar in i mobilappen med sitt ryttarkonto och startar aktuellt pass, välj ”Enbart ljud”. Ryttaren lägger telefon nr: 2 i sin ficka och använder ett vanligt headset för att prata med och höra tränaren.
  • Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: smartphone + headset. Filmaren: smartphone (ev. headset). Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).

2. Träna live själv:

a) Har du som ryttare tillgång till TVÅ telefoner – sätt smartphone nr: 1 på ridbanans kortsida, gärna i ett stativ och logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto och starta aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Med smartphone nr: 2 – logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto (dvs. samma konto används för båda telefonerna) och starta aktuellt pass, välj ”Enbart ljud”. Lägg telefon nr: 2 i din ficka och använd vanligt headset. Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: 2 smartphones + vanligt headset. Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).

b) Har du som ryttare tillgång till EN telefon – sätt din smartphone på ridbanans kortsida, gärna i ett stativ, logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto och starta aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Använd trådlöst Bluetooth headset med lång räckvidd. (Läs mer under utrustning) Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: smartphone + trådlöst headset med lång räckvidd. Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).

Tips! Använd telefonen med bäst kamera till filmningen då det ger bättre bildkvalité. Olika abonnemang kan också ha olika bra täckning på en specifik plats – den telefon med bäst täckning bör användas till filmningen då detta också påverkar bildkvalitén.

Upplever du rundgång, välj att ”muta” (stänga av mikrofonen på den filmande telefonen).

För att streama med Ridesum krävs internetuppkoppling om minimum 300 kbps per streaming i uppladdning. Testa gärna din uppladdningsfart med gratis speedtest: http://www.speedtest.net/sv

För att få god kvalitet behöver speedtestet visa minimum > 1,5 Mbps. i uppladdning och nedladdning.

Om man streamar med så hög kvalitet som möjligt på bilden och med väldigt bra uppkoppling så kan det gå åt upp till max 3 GB i timmen. Ofta går det åt mindre surf än så.

Om ryttaren har efterfrågat feedback på en film loggar du in via dator eller surfplatta på ridesum.se (klicka på ”Login tränare” i översta högra hörnet). Logga in med samma uppgifter som i mobilappen. Välj den aktuella ryttaren och klicka på filmlänken. Då öppnas en ny ruta och du kan titta på filmen. Observera att ryttaren kan ha lösenordskyddat filmen och angett detta i ”Meddelande”. När du sett filmen klickar du på ”Skriv feedback”, skriver feedback och skickar till ryttaren.

Ridesums digitala pass äger rum i webbläsaren, så du behöver inte ladda ner några program/appar. För att ha ett digitalt pass via datorn eller surfplattan är det ett par saker du bör känna till, se nedan.

Hur fungerar det för mig som tränare och expert?

Ska ni ska träna digitalt loggar du in via dator eller surfplatta på ridesum.se (klicka på ”Login tränare” i översta högra hörnet). Logga in med e-post och lösenord (samma som mobilappen). Välj det aktuella passet och klicka på ”Starta pass”. Under passet kan du löpande skriva feedback i rutan bredvid streamingen och skicka till ryttaren efteråt. Ryttaren får feedbacken när du skickat den. Feedbacken är inte synlig för någon annan.

Vår streaminglösning, som är en av de världsledande på marknaden, skickar 300 bilder/sekund i optimalt läge. Vi rekommenderar minst 4G-uppkoppling. Ju bättre uppkoppling du har desto bättre bild och upplevelse får ni under passet så kolla gärna om det går att få tillgång till bredband (fast eller trådlöst). Din smartphones kamera spelar också stor roll för bildkvalitén – vi rekommenderar minst 12 megapixel kamera.

Nej, du kan inte använda Ridesum offline utan du behöver internetuppkoppling.

Kategorier: Streaming, Utrustning

1. Säkerställ att du har Ridesum-appen med konto registrerat, samt en accepterad bokningsförfrågan (finns under ”Aktiviteter/Kommande”) från tränaren/experten.

2. Headset till din telefon. Rider du själv med trådlöst headset bör du ha testat det innan passet.

3. Kontrollera att du har en bra internetuppkoppling annars riskerar bilden att frysa eller hacka. (minimum 300 kbps per streaming.)

4. Säkerställ att telefonen/telefonerna har tillräckligt med surf och är fulladdade.

5. Håll telefonen så varm som möjligt innan träningen och även under, under kallare väderlek tenderar batteriet att ladda ur snabbare än normalt. Det kan vara en god idé att ha en powerbank/laddare redo.

6. Att filma och streama drar mycket batteri, så sätt telefonen på batterisparläge.

7. Ficka att stoppa telefonen i om du rider.

8. Tänd upp så mycket som möjligt om du t.ex. tränar i ridhus eller på utebana.

9. Om du har problem, kontakta vår kundsupport på hello@ridesum.se eller facebook.com/ridesum så hjälper vi dig.

1. Du behöver en stationär dator, laptop eller läsplatta med webbkamera och mikrofon (antingen inbyggd eller separat).

2. Kontrollera att du har en bra bredbandsuppkoppling (minimum 300 kb/sekund per streaming).

3. Kontrollera att du använder en kompatibel webbläsare. (Se Tekniska krav.)

4. Se också till att du tillåter webbläsaren att använda datorns kamera och mikrofon. Det brukar komma upp en pop-up som frågar om du vill göra detta. Alternativt gå in på datorns systeminställningar.

5. Stäng andra program som kan vilja använda din kamera (t.ex. Skype)

6. Om du fortfarande har problem, kontakt vår kundsupport via chatten på denna webbsida eller på e-post: hello@ridesum.se eller facebook.com/ridesum så hjälper vi dig.

Load More