Det ska vara enkelt att utvecklas!

Med Ridesum kan du bli coachad där du är.

Support

vanliga frågor & svar

Vad är Ridesum?

Träna när du vill, var du vill! Ridesum är en app och samarbetsplattform för ryttare, tränare och experter inom ridsport. Vi vill hjälpa ryttare att utvecklas snabbare och tränare och experter att effektivera sin verksamhet. Ridesum mission är att bidra till mer välmående hästar, människor och miljö genom smartare träning till alla.


Hur fungerar Ridesum?

Sök tränare/experter i vår Tränar- och expertbank, boka ett pass eller efterfråga feedback på film. Träna digitalt via streaming. Få skriftlig feedback i din ryttarprofil. I Feeden publiceras löpande kunskapsfilmer med tränare, experter och ryttare – allt för att bidra till ökad kunskap!

Som tränare/expert kan du registrera en profil och synas mot ryttare i hela landet. Du kan ta emot bokningsförfrågningar, genomföra digitalt pass eller se film och ge feedback efteråt.


Vad kostar det att vara med i Ridesum?

I dagsläget kostar inte något att vara med i betaversionen av Ridesum, varken för tränare/expert eller ryttare. Nu är det fritt fram att testa så mycket du vill! Under nästa år siktar vi på att lansera en premiumversion av Ridesum, vilket kommer innebära en kostnad. Mer information om det kommer längre fram.

Priset för tränarens coachning hittar du i tränarens profil. Du betalar för passet till tränaren med en betalningsmetod som passar er båda. Ridesum tar inte ut några avgifter för träningen.


Vilka användningsområden finns för digital träning?

Digital träning/rådgivning kan användas till mycket. Självklart kan du genomföra t.ex. en dressyr- eller hoppträning på distans genom våra videosamtal. Du kan även få coaching på framridningen på tävling, rida dressyrprogram för domare och gå hoppbanan med din tränare. Eller varför inte stärka upp den mentala biten och coachas av en mental tränare eller få fodertips av en foderrådgivare genom videosamtal? Möjligheterna är många!


Hur tränar jag digitalt live?

Du kan träna digitalt live själv eller med hjälp av en person som filmar. Hur du väljer att träna bestämmer du vid träningstillfället.

1. Träna live med hjälp:

  • Träningen filmas med en smartphone, med hjälp en förälder/vän, som med smartphone nr: 1 loggar in i mobilappen med ryttarkontot och startar aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Medhjälparen kan använda ett headset för att lyssna på coachningen.
  • Smartphone nr: 2 – ryttaren loggar in i mobilappen med sitt ryttarkonto och startar aktuellt pass, välj ”Enbart ljud”. Ryttaren lägger telefon nr: 2 i sin ficka och använder ett vanligt headset för att prata med och höra tränaren.
  • Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: smartphone + headset. Filmaren: smartphone (ev. headset). Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).


2. Träna live själv:

a) Har du som ryttare tillgång till TVÅ telefoner - sätt smartphone nr: 1 på ridbanans kortsida, gärna i ett stativ och logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto och starta aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Med smartphone nr: 2 – logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto och starta aktuellt pass, välj ”Enbart ljud”. Lägg telefon nr: 2 i din ficka och använd vanligt headset. Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: 2 smartphones + vanligt headset. Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).


b) Har du som ryttare tillgång till EN telefon - sätt din smartphone på ridbanans kortsida, gärna i ett stativ, logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto och starta aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Använd trådlöst Bluetooth headset med lång räckvidd. (Läs mer under utrustning) Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: smartphone + trådlöst headset med lång räckvidd. Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).


Tips! Använd telefonen med bäst kamera till filmningen då det ger bättre bildkvalité. Olika abonnemang kan också ha olika bra täckning på en specifik plats – den telefon med bäst täckning bör användas till filmningen då detta också påverkar bildkvalitén.


Upplever du rundgång, välj att ”muta” (stänga av mikrofonen på den filmande telefonen).


Hur är kvalitén på streamingen?

Vår streaminglösning, som är en av de världsledande på marknaden, skickar 300 bilder/sekund i optimalt läge. Vi rekommenderar minst 4G-uppkoppling. Ju bättre uppkoppling du har desto bättre bild och upplevelse får ni under passet så kolla gärna om det går att få tillgång till bredband (fast eller trådlöst). Din smartphones kamera spelar också stor roll för bildkvalitén – vi rekommenderar minst 12 megapixel kamera.


Hur snabbt behöver mitt internet vara för att streama live?

För att streama med Ridesum krävs internetuppkoppling om minimum 300 kbps per streaming i uppladdning. Testa gärna din uppladdningsfart med gratis speedtest: http://www.speedtest.net/sv

För att få god kvalitet behöver speedtestet visa minimum > 1,5 Mbps. i uppladdning och nedladdning.


Tekniska krav

Mobilappen fungerar i de flesta moderna smartphones. Den kan fungera även med andra telefoner än vi rekommenderar, men då kan vi tyvärr inte garantera att funktionalitet och innehåll visas korrekt.

Vi rekommenderar användning av följande:

iPhone iOS 11 och senare versioner.

iPhone 6s Plus och senare versioner.

För Android: 4.4 och senare versioner.


Webbläsare för dator och läsplatta (används av tränaren vid coachning):

Chrome version 28+, Safari version 11+, Firefox version 22+. Internet Explorer eller Microsoft Edge ska inte användas då det inte stödjer streaming.


Mitt konto

Jag är både ryttare och tränare/expert och vill ha två konton – hur gör jag?

Logga ut från mobilappen och registrerar det konto du saknar, Tränare/Expert eller Ryttare. Du kan använda samma e-postadress som tidigare. Sedan visas olika innehåll beroende på om du loggat in som ryttare eller tränare/expert.


Var ställer jag in notifieringar?

Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Notifieringar”. Vi rekommenderar att du har dem på så du inte missar svar från ryttare/tränare/expert eller påminnelse om pass.


Kan barn under 13 år vara med i Ridesum?

Ja, om barnet har målsmans tillstånd. Detta klickar man i vid registreringen av ett nytt konto.


Varför vill ni veta min ålder som ryttare under Profil?

Vill vi säkerställa att barn som är under 13 år har målsmans godkännande. Vi jobbar också hela tiden med att förbättra användarupplevelsen. Läs gärna mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår Integritetspolicy.


Support och anmälan

Hur når jag Ridesum enklast för support?

Kontakta oss: hello@ridesum.se eller på facebook.com/ridesum


Jag upplever att en medlem i Ridesum inte följer Användarvillkoren, vad gör jag?

För oss är det jätteviktigt att alla som är med i Ridesum beter sig på ett bra sätt. Upplever du att någon bryter mot våra Användarvillkor – vänligen hör av dig snarast till hello@ridesum.se


Går Ridesum att använda offline?

Nej, du kan inte använda Ridesum offline utan du behöver internetuppkoppling.


Samarbete

Jag vill gärna delta i en kunskapsfilm som tränare/expert – hur gör jag?

Vad kul! Kontakta oss på hello@ridesum.se med mer information.


Vårt företag vill synas i Ridesums kanaler – hur gör vi?

Kontakta oss på hello@ridesum.se så kan vi presentera våra annonseringsmöjligheter.