Det ska vara enkelt att utvecklas!

Med Ridesum kan du bli coachad där du är.

Support

Frågor & svar tränare/experter

Min profil

Hur skapar jag en profil i Ridesum?

Ladda ner Ridesum i App Store eller Google Play. Klicka på ”Registrera här” längst ner på första sidan och välj ”Jag är tränare/expert”. Fyll i namn, e-post och ett lösenord. Sedan laddar du upp ett foto på dig själv och fyller i distrikt, ort, kompetenser och pris för ett 45 min digitalt pass (inkl. moms). Ryttare kan hitta din profil genom att söka på namn, distrikt och kompetens. Du kan alltid uppdatera dina uppgifter i din profil. Vi rekommenderar också att du presenterar dig i sammanfattningen samt lägger till prislista. Vill du ha hjälp med att skapa din profil? Maila hello@ridesum.se


Kostar det något att vara med i Ridesum som tränare/expert?

Nej, det är kostnadsfritt att vara med för dig som tränare/expert i Ridesums betaversion.


Hur redigerar jag min tränar-/expertprofil?

Logga in som Tränare/expert i mobilappen och gå till ”Profil” i bottenmenyn. Klicka ”Redigera”. När du redigerat klart klickar du ”Spara” i översta högra hörnet. Klart!


Kan jag ha en privat profil som tränare/expert?

Nej, du kan bara ha en offentlig profil som syns för alla.

Har du dock endast möjlighet att ta emot nuvarande elever och ej nya - skriv detta högst upp i din sammanfattning.

Förslag på text att kopiera till din sammanfattning: "Obs – kan p.g.a. tidsbegränsning ej ta emot nya elever. Accepterar enbart bokningar från elever som redan tränar för mig."


Kan jag som tränare/expert få hjälp att lägga in text från t.ex. en hemsida i min sammanfattning?

Ja, vi hjälper dig gärna. Hör av dig till hello@ridesum.se och berätta vilken text du skulle vilja lägga in så ordnar vi det så snabbt vi kan.


Kompetens

Jag har en kompetens som inte finns i er lista – vad gör jag då?

Hör av dig till hello@ridesum.se


Vad har ni för krav på tränare och experter?

Både licensierade och icke licensierade ridtränare är välkomna i Ridesum. Vi vet att det finns många mycket kunniga och erfarna tränare som inte har licens. Ryttare kan dock välja att söka på enbart t.ex. ”Hoppning B-tränare”. Du kan tydliggöra din utbildning och erfarenhet i sammanfattningen i din profil. Det är viktigt att tränare/experter som är med i Ridesum följer våra Användarvillkor där vi tydliggör vilka regler vi har.


Bokning och digital träning

Vad behöver jag för utrustning som tränare/expert?

Som tränare/expert behöver du en smartphone och en dator eller läsplatta. I din smartphone har du mobilappen och hanterar din profil och bokningsförfrågningar. När du har accepterat ett pass och ska coacha digitalt eller skriva feedback på film gör du det via webbappen (se "Log in tränare" högst upp på denna sida) i dator eller läsplatta, eftersom det ger en större bild och möjlighet att skriva feedback på tangentbord.


Hur får jag bokningsförfrågningar?

Ryttare skickar förfrågan och föreslår en tid för ett pass eller efterfrågar feedback på en film. När du har fått en bokningsförfrågan skickas en notis till dig i telefonen. (OBS! Säkerställ att du har pushnotiser påslaget – du hittar det under Profil och kugghjulet). Du kan antingen acceptera förfrågan, föreslå en ny tid eller avböja.


Hur coachar jag via streaming?

Ska ni ska träna digitalt loggar du in via dator eller surfplatta på ridesum.se (klicka på ”Login tränare” i översta högra hörnet). Logga in med e-post och lösenord (samma som mobilappen). Välj det aktuella passet och klicka på ”Starta pass”. Under passet kan du löpande skriva feedback i rutan bredvid streamingen och skicka till ryttaren efteråt. Ryttaren får feedbacken när du skickat den. Feedbacken är inte synlig för någon annan.


Hur ger jag feedback på film?

Om ryttaren har efterfrågat feedback på en film loggar du in via dator eller surfplatta på ridesum.se (klicka på ”Login tränare” i översta högra hörnet). Logga in med samma uppgifter som i mobilappen. Välj den aktuella ryttaren och klicka på filmlänken. Då öppnas en ny ruta och du kan titta på filmen. Observera att ryttaren kan ha lösenordskyddat filmen och angett detta i ”Meddelande”. När du sett filmen klickar du på ”Skriv feedback”, skriver feedback och skickar till ryttaren.

Ridesums digitala pass äger rum i webbläsaren, så du behöver inte ladda ner några program/appar. För att ha ett digitalt pass via datorn eller surfplattan är det ett par saker du bör känna till, se nedan.


Checklista innan första passet i Ridesum

1. Du behöver en stationär dator, laptop eller läsplatta med webbkamera och mikrofon (antingen inbyggd eller separat).

2. Kontrollera att du har en bra bredbandsuppkoppling (minimum 300 kb/sekund per streaming).

3. Kontrollera att du använder en kompatibel webbläsare. (Se Tekniska krav.)

4. Se också till att du tillåter webbläsaren att använda datorns kamera och mikrofon. Det brukar komma upp en pop-up som frågar om du vill göra detta. Alternativt gå in på datorns systeminställningar.

5. Stäng andra program som kan vilja använda din kamera (t.ex. Skype)

6. Om du fortfarande har problem, kontakt vår kundsupport på hello@ridesum.se eller facebook.com/ridesum så hjälper vi dig.


Tips för att du ska få ut det mesta av din upplevelse med Ridesum

- Om du har en kund som ska se dig: Se till att belysningen är bra. Undvik belysning bakifrån, men se till att det är tillräckligt ljust - webbkameror fungerar sällan bra i låg belysning. Se också till att du har en neutral bakgrund så att det inte är mycket som stör i bilden.

- Vi rekommenderar att du kopplar in headset för att du och ryttaren ska kunna kommunicera på bästa sätt. Det brukar ofta fungera bra med headset som används till smartphones, men testa innan att det passar i datorns/surfplattans mikrofoningång.


Under träning

Jag vill skriva feedback till ryttaren – hur gör jag?

Bredvid streamingrutan har du en textbox där du kan skriva feedback under passet. Detta ses enbart av dig. När passet är klart kan du redigera feedbacken och skicka till ryttaren. Detta sparas då under ”Aktiviteter” och ”Feedback” hos ryttaren.


Jag vill visa något under passet för eleven – hur gör jag?

Du som tränare/expert kan välja att sätta på din kamera och stänga av den utifrån behov. Klicka bara på kamera-ikonen när du streamar. Den telefon som filmar (oavsett om ryttaren tränar själv eller med medhjälpare) har en funktion så man kan välja att se dig i helbild i telefonen. Genom att illustrera det du vill visa i din dators/surfplattas webbkamera kan ryttaren se detta.


Bilden är pixlig – varför och vad ska jag göra?

Om tränarens/expertens bild är pixlig eller laggar kan det ha flera orsaker:

- Internetuppkopplingen är inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert.

- Kameran i telefonen som filmar är inte tillräckligt bra, vilket påverkar bildkvaliteten.


Ljudet hackar – vad ska jag göra?

Internetuppkopplingen är förmodligen inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert. Prova att starta om passet genom att stänga av och sedan starta passet igen. Blir det inte bättre kan du ringa upp genom ett vanligt telefonsamtal och fortsatt se bilden.


Mitt konto

Var ställer jag in pushnotiser?

Säkerställ att du har pushnotiser påslaget så du inte missar förfrågningar, bokningar och feedback! (Kika under Profil och kugghjulet)


Hur byter jag lösenord?

Klicka på ”Profil” i mobilappen och kugghjulet uppe till höger så hittar du ”Byt lösenord”.


Hur loggar jag ut från mitt konto?

Klicka på ”Profil” i mobilappen och kugghjulet uppe till höger så hittar du ”Logga ut”.


Hur raderar jag mitt konto?

Klicka på ”Profil” i mobilappen och kugghjulet uppe till höger så hittar du ”Radera konto”.


Var kan jag läsa Användarvillkor och Personuppgiftspolicy?

Det kan du göra i appen under ”Profil” och här: Användarvillkor och Integritetspolicy.


Har du frågor som vi inte svarar på här? Kontakta oss på hello@ridesum.se