Det ska vara enkelt att utvecklas!

Med Ridesum kan du bli coachad där du är.

Support

Frågor & svar ryttare

Min profil

Hur registrerar jag profil?

Ladda ner Ridesum i App Store eller Google Play. Klicka på ”Registrera här” längst ner på första sidan och välj ”Jag är ryttare”. Fyll i namn, e-post och lösenord.


Bokning

Hur hittar jag en tränare/expert?

Klicka på ”Sök tränare” i appens bottenmeny. Sök på namn (i sökfältet överst) eller på kompetenser och/eller distrikt. Sökresultaten visas i alfabetisk ordning.


Hur bokar jag träning?

Du gör en bokningsförfrågan på tränaren/expertens sida. Säkerställ att du har pushnotiser påslaget så du inte missar bokningar och feedback! (Kika under Profil)


Vad ska jag ange för information i min bokningsförfrågan?

Boka pass: Ange datum, tid, längd, telefonnummer, e-postadress och ett meddelande med information som t.ex. om du vill träna IRL/digitalt, information om dig/din häst samt vad du önskar träna.

Efterfråga feedback: Ange när du senast önskar feedback, länk till filmen (ladda upp på t.ex. YouTube eller Dropbox), telefonnummer, e-postadress och skriv ett meddelande med bra information, t.ex. om dig/din häst samt vad du önskar få feedback på.


Hur efterfrågar jag feedback på en film?

Klicka på tränarens/expertens profil och ”Efterfråga feedback”. Fyll i uppgifterna och skicka förfrågan. Tränaren/experten kan acceptera, ändra eller avböja förfrågan. Du får meddelande om detta via pushnotis. (Obs! Säkerställ att du har pushnotiser på, du kan aktivera det under Profil)


Var kan jag ladda upp en film innan jag klistrar in länken?

Du kan t.ex. ladda upp din film på YouTube, Dropbox eller liknande. Tänk på att tränaren/experten måste kunna se filmen – så gör den offentlig eller ange t.ex. lösenord i din förfrågan.


Var ser jag svaret på min skickade feedbackförfrågan?

Under ”Aktiviteter” och ”Kommande”.


Min bokningsförfrågan avböjdes, men jag fick förslag på ny tid. Vad gör jag?

Då uppdaterar du tid/datum efter önskemål i den avböjda förfrågan och skickar igen.


Hur betalas ett pass/filmfeedback som bokats och genomförts via Ridesum?

Betalningen sker direkt till tränaren/experten enligt överenskommelse. Det är därför viktigt att du som ryttare läser villkor, priser i tränarens/expertens profil, så att du är medveten om pris och villkor för den tjänst du efterfrågat.

Observera att Ridesum inte ansvarar för betalning/återbetalning, utan detta löses direkt mellan ryttare samt tränare/expert.


Kan jag boka om min tid?

Om du behöver göra en ombokning eller ändra tid på ett pass så gör det snarast. Gå till Aktiviteter/Kommande och klicka ”Ändra” för ditt pass.

Feedback på film kan inte ändras/avbokas eftersom tränaren kan ha påbörjat jobbet.


Digital träning

Hur tränar jag digitalt live?

Du kan träna digitalt live själv eller med hjälp av en person som filmar. Hur du väljer att träna bestämmer du vid träningstillfället.


1. Träna live med hjälp:

Träningen filmas med en smartphone, med hjälp en förälder/vän, som med smartphone nr: 1 loggar in i mobilappen med ryttarkontot och startar aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Medhjälparen kan använda ett headset för att lyssna på coachningen.

Smartphone nr: 2 – ryttaren loggar in i mobilappen med sitt ryttarkonto och startar aktuellt pass, välj ”Enbart ljud”. Ryttaren lägger telefon nr: 2 i sin ficka och använder ett vanligt headset för att prata med och höra tränaren.

Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: smartphone + headset. Filmaren: smartphone (ev. headset). Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).

2. Träna live själv:

a) Har du som ryttare tillgång till TVÅ telefoner - sätt smartphone nr: 1 på ridbanans kortsida, gärna i ett stativ och logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto och starta aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Med smartphone nr: 2 – logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto och starta aktuellt pass, välj ”Enbart ljud”. Lägg telefon nr: 2 i din ficka och använd vanligt headset. Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: 2 smartphones + vanligt headset. Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).

b) Har du som ryttare tillgång till EN telefon - sätt din smartphone på ridbanans kortsida, gärna i ett stativ, logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto och starta aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Använd trådlöst Bluetooth headset med lång räckvidd. (Läs mer under utrustning) Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: smartphone + trådlöst headset med lång räckvidd. Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).


Tips! Använd telefonen med bäst kamera till filmningen då det ger bättre bildkvalité. Olika abonnemang kan också ha olika bra täckning på en specifik plats – den telefon med bäst täckning bör användas till filmningen då detta också påverkar bildkvalitén.


Upplever du rundgång, välj att ”muta” (stänga av mikrofonen på den filmande telefonen).

Vad betyder ”Efterfråga feedback”?

”Efterfråga feedback” bokar du på tränarens/expertens profil. Du filmar din träning och laddar upp på t.ex. YouTube eller Dropbox (tänk på att filmen måste vara synlig). I bokningen anger du önskad deadline för feedback och klistrar in länken till din film. Den skriftliga feedbacken hittar du sedan under Aktiviteter/Feedback.


Dags för digital träning (Ryttare och ”filmare”)

1. Säkerställ att du har Ridesum-appen med konto registrerat, samt en accepterad bokningsförfrågan (finns under ”Aktiviteter/Kommande") från tränaren/experten.

2. Headset till din telefon. Rider du själv med trådlöst headset bör du ha testat det innan passet.

3. Kontrollera att du har en bra internetuppkoppling annars riskerar bilden att frysa eller hacka. (minimum 300 kbps per streaming.)

4. Säkerställ att telefonen/telefonerna har tillräckligt med surf och är fulladdade.

5. Håll telefonen så varm som möjligt innan träningen och även under, under kallare väderlek tenderar batteriet att ladda ur snabbare än normalt. Det kan vara en god idé att ha en powerbank/laddare redo.

6. Att filma och streama drar mycket batteri, så sätt telefonen på batterisparläge.

7. Ficka att stoppa telefonen i om du rider.

8. Tänd upp så mycket som möjligt om du t.ex. tränar i ridhus eller på utebana.

9. Om du har problem, kontakta vår kundsupport på hello@ridesum.se eller facebook.com/ridesum så hjälper vi dig.


Träna digitalt med medhjälpare som filmar:

1. Du som ryttare behöver en smartphone med Ridesum-appen samt headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten. (Du väljer då ”Enbart ljud” när du startar passet)

2. Filmaren behöver också en smartphone med Ridesum-appen. Det kan vara skönt för filmaren att sätta telefonen i ett stativ så man slipper hålla den (läs mer under utrustning för erbjudande). Filmaren loggar in på ryttarens Ridesum-konto och startar samma pass. Vid ”Välj läge” väljer filmaren ”Video och ljud”. Om filmaren vill lyssna på coachningen rekommenderas headset.


Träna digitalt själv (med EN telefon):

1. Du behöver en smartphone med Ridesum-appen samt ett trådlöst bluetooth headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten. (Du väljer då ”Video och ljud” när du startar passet)

2. Prova gärna ditt trådlösa headset innan passet, genom att koppla ihop det med din smartphone via bluetooth. (Trådlöst headset måste ha lång räckvidd - se erbjudande under utrustning.)

3. Ett stativ som du kan ställa telefonen i medan du rider. Vi rekommenderar att du placerar stativet på ridbanans kortsida. (Läs mer under utrustning för erbjudande)


Träna digitalt själv (med TVÅ telefoner):

1. Du behöver två smartphones med Ridesum-appen samt ett headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten.

2. Ett stativ som du kan ställa en telefonen i medan du rider. Vi rekommenderar att du placerar stativet på ridbanans kortsida. (Läs mer under utrustning för erbjudande)


Var kan jag beställa stativ så det blir enklare att filma?

Det finns flera sajter som säljer stativ. Ridesum har ett samarbete och kan erbjuda förmånligt pris. Läs mer här.


Under träning

Vad ska filmaren tänka på?

Filmaren behöver bra internetuppkoppling, surf, en smartphone med bra kamera (helst minst 12 megapixel), laddat batteri, gärna stativ (ej nödvändigt, men enklare). Ett bra ställe att utgå från vid filmning i ridhus/ridbana är A, C eller ett hörn.


Några andra tips för mig som ryttare?

Ha en ficka på t.ex. väst, jacka, magväska eller sportarmband som du kan ha telefonen i när du rider. Det är lättare för tränaren att se din handställning om du har ljusa handskar.


Bilden är pixlig – varför och vad ska jag göra?

Om ryttarens/filmarens bild är pixlig eller laggar kan det ha flera orsaker:

- Internetuppkopplingen är inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert.

- Kameran i telefonen som filmar är inte tillräckligt bra, vilket påverkar bildkvaliteten.


Ljudet hackar – vad ska jag göra?

Internetuppkopplingen är förmodligen inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert. Blir det inte bättre kan ni ringa upp genom ett vanligt telefonsamtal samtidigt som ni fortsätter streamingen på mute (ljudlös).


Hur mycket surf går det åt?

Om man streamar med så hög kvalitet som möjligt på bilden och med väldigt bra uppkoppling så kan det gå åt upp till max 3 GB i timmen. Ofta går det åt mindre surf än så.


Feedback

Var sparas feedbacken från tränaren?

Den sparas i fallande datumordning under ”Aktiviteter” och ”Feedback”. Har du inte feedback från ett gjort pass beror det på att tränaren/experten inte skrivit och skickat någon. Det är bara du som kan se din feedback.


Mitt konto

Hur byter jag lösenord?

Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Byt lösenord”.


Hur loggar jag ut från mitt konto?

Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Logga ut”.


Hur raderar jag mitt konto?

Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Radera konto”.


Var kan jag läsa Användarvillkor och Personuppgiftspolicy?

Det kan du göra i appen under ”Profil” och här: Användarvillkor och Integritetspolicy.


Har du frågor som vi inte svarar på här? Kontakta oss på hello@ridesum.se