Digital träning (28)

För att komma igång som ryttare behövs en smartphone, ett headset och en ficka att stoppa telefonen i under träningen. Du som tränare behöver en dator eller läsplatta och gärna ett headset. För att träna digitalt live behöver både ryttare och tränare en bra internetuppkoppling. Att använda Ridesum ska vara enkelt och du behöver inte köpa en massa dyr utrustning. (se gärna erbjudande om tillbehör, där hittar du utrustning som gör din träning enklare)

Digital träning/rådgivning kan användas till mycket. Självklart kan du genomföra t.ex. en dressyr- eller hoppträning på distans genom våra videosamtal. Du kan även få coaching på framridningen på tävling, rida dressyrprogram för domare och gå hoppbanan med din tränare. Eller varför inte stärka upp den mentala biten och coachas av en mental tränare eller få fodertips av en foderrådgivare genom videosamtal? Möjligheterna är många!

Det finns flera sajter som säljer stativ. Ridesum har ett samarbete och kan erbjuda förmånligt pris. Läs mer här.

Boka pass: Ange datum, tid, längd, telefonnummer, e-postadress och ett meddelande med information som t.ex. om du vill träna IRL/digitalt, information om dig/din häst samt vad du önskar träna.

Efterfråga feedback: Ange när du senast önskar feedback, länk till filmen (ladda upp på t.ex. YouTube eller Dropbox), telefonnummer, e-postadress och skriv ett meddelande med bra information, t.ex. om dig/din häst samt vad du önskar få feedback på.

Filmaren behöver bra internetuppkoppling, surf, en smartphone med bra kamera (helst minst 12 megapixel), laddat batteri, gärna stativ (ej nödvändigt, men enklare). Ett bra ställe att utgå från vid filmning i ridhus/ridbana är A, C eller ett hörn.

Som tränare/expert behöver du en smartphone och en dator eller läsplatta. I din smartphone har du mobilappen och hanterar din profil och bokningsförfrågningar. När du har accepterat ett pass och ska coacha digitalt eller skriva feedback på film gör du det via webbappen (se “Log in tränare” högst upp på denna sida) i dator eller läsplatta, eftersom det ger en större bild och möjlighet att skriva feedback på tangentbord.

Träna när du vill, var du vill! Ridesum är en app och samarbetsplattform för ryttare, tränare och experter inom ridsport. Vi vill hjälpa ryttare att utvecklas snabbare och tränare och experter att effektivera sin verksamhet. Ridesum mission är att bidra till mer välmående hästar, människor och miljö genom smartare träning till alla.

1. Du behöver två smartphones med Ridesum-appen samt ett headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten.

2. Ett stativ som du kan ställa en telefonen i medan du rider. Vi rekommenderar att du placerar stativet på ridbanans kortsida. (Läs mer under utrustning för erbjudande)

1. Du behöver en smartphone med Ridesum-appen samt ett trådlöst bluetooth headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten. (Du väljer då ”Video och ljud” när du startar passet)

2. Prova gärna ditt trådlösa headset innan passet, genom att koppla ihop det med din smartphone via bluetooth. (Trådlöst headset måste ha lång räckvidd – se erbjudande under utrustning.)

3. Ett stativ som du kan ställa telefonen i medan du rider. Vi rekommenderar att du placerar stativet på ridbanans kortsida. (Läs mer under utrustning för erbjudande)

1. Du som ryttare behöver en smartphone med Ridesum-appen samt headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten. (Du väljer då ”Enbart ljud” när du startar passet)

2. Filmaren behöver också en smartphone med Ridesum-appen. Det kan vara skönt för filmaren att sätta telefonen i ett stativ så man slipper hålla den (läs mer under utrustning för erbjudande). Filmaren loggar in på ryttarens Ridesum-konto och startar samma pass. Vid ”Välj läge” väljer filmaren ”Video och ljud”. Om filmaren vill lyssna på coachningen rekommenderas headset.

Tips till dig som tränare/expert:

– Om du har en kund som ska se dig: Se till att belysningen är bra. Undvik belysning bakifrån, men se till att det är tillräckligt ljust – webbkameror fungerar sällan bra i låg belysning. Se också till att du har en neutral bakgrund så att det inte är mycket som stör i bilden.

– Vi rekommenderar att du kopplar in headset för att du och ryttaren ska kunna kommunicera på bästa sätt. Det brukar ofta fungera bra med headset som används till smartphones, men testa innan att det passar i datorns/surfplattans mikrofoningång.

Mobilappen fungerar i de flesta moderna smartphones. Den kan fungera även med andra telefoner än vi rekommenderar, men då kan vi tyvärr inte garantera att funktionalitet och innehåll visas korrekt.

Vi rekommenderar användning av följande:

iPhone iOS 11 och senare versioner.

iPhone 6s Plus och senare versioner.

För Android: 4.4 och senare versioner.

Webbläsare för dator och läsplatta (används av tränaren vid coachning):

Chrome version 28+, Safari version 11+, Firefox version 22+. Internet Explorer eller Microsoft Edge ska inte användas då det inte stödjer streaming.

Ha en ficka på t.ex. väst, jacka, magväska eller sportarmband som du kan ha telefonen i när du rider. Det är lättare för tränaren att se din handställning om du har ljusa handskar.

Då uppdaterar du tid/datum efter önskemål i den avböjda förfrågan och skickar igen.

Internetuppkopplingen är förmodligen inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert. Blir det inte bättre kan ni ringa upp genom ett vanligt telefonsamtal samtidigt som ni fortsätter streamingen på mute (ljudlös).

Du som tränare/expert kan välja att sätta på din kamera och stänga av den utifrån behov. Klicka bara på kamera-ikonen när du streamar. Den telefon som filmar (oavsett om ryttaren tränar själv eller med medhjälpare) har en funktion så man kan välja att se dig i helbild i telefonen. Genom att illustrera det du vill visa i din dators/surfplattas webbkamera kan ryttaren se detta.

Bredvid streamingrutan har du en textbox där du kan skriva feedback under passet. Detta ses enbart av dig. När passet är klart kan du redigera feedbacken och skicka till ryttaren. Detta sparas då under ”Aktiviteter” och ”Feedback” hos ryttaren.

Du kan träna digitalt live själv eller med hjälp av en person som filmar. Hur du väljer att träna bestämmer du vid träningstillfället.

1. Träna live med hjälp:

  • Träningen filmas med en smartphone, med hjälp en förälder/vän, som med smartphone nr: 1 loggar in i mobilappen med ryttarkontot (dvs. ryttare + filmare loggar in på samma konto) och startar aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Medhjälparen kan använda ett headset för att lyssna på coachningen.
  • Smartphone nr: 2 – ryttaren loggar in i mobilappen med sitt ryttarkonto och startar aktuellt pass, välj ”Enbart ljud”. Ryttaren lägger telefon nr: 2 i sin ficka och använder ett vanligt headset för att prata med och höra tränaren.
  • Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: smartphone + headset. Filmaren: smartphone (ev. headset). Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).

2. Träna live själv:

a) Har du som ryttare tillgång till TVÅ telefoner – sätt smartphone nr: 1 på ridbanans kortsida, gärna i ett stativ och logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto och starta aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Med smartphone nr: 2 – logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto (dvs. samma konto används för båda telefonerna) och starta aktuellt pass, välj ”Enbart ljud”. Lägg telefon nr: 2 i din ficka och använd vanligt headset. Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: 2 smartphones + vanligt headset. Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).

b) Har du som ryttare tillgång till EN telefon – sätt din smartphone på ridbanans kortsida, gärna i ett stativ, logga in i mobilappen med ditt ryttarkonto och starta aktuellt pass, välj ”Video och ljud”. Använd trådlöst Bluetooth headset med lång räckvidd. (Läs mer under utrustning) Tränaren tittar på sin dator/surfplatta och coachar live via webbappen.

Utrustning: Ryttaren: smartphone + trådlöst headset med lång räckvidd. Tränaren: dator eller surfplatta (ev. headset).

Tips! Använd telefonen med bäst kamera till filmningen då det ger bättre bildkvalité. Olika abonnemang kan också ha olika bra täckning på en specifik plats – den telefon med bäst täckning bör användas till filmningen då detta också påverkar bildkvalitén.

Upplever du rundgång, välj att ”muta” (stänga av mikrofonen på den filmande telefonen).

För att streama med Ridesum krävs internetuppkoppling om minimum 300 kbps per streaming i uppladdning. Testa gärna din uppladdningsfart med gratis speedtest: http://www.speedtest.net/sv

För att få god kvalitet behöver speedtestet visa minimum > 1,5 Mbps. i uppladdning och nedladdning.

Ladda ner Ridesum i App Store eller Google Play. Klicka på ”Registrera här” längst ner på första sidan och välj ”Jag är tränare/expert”. Fyll i namn, e-post och ett lösenord. Sedan laddar du upp ett foto på dig själv och fyller i distrikt, ort, kompetenser och pris för ett 45 min digitalt pass (inkl. moms). Ryttare kan hitta din profil genom att söka på namn, distrikt och kompetens. Du kan alltid uppdatera dina uppgifter i din profil. Vi rekommenderar också att du presenterar dig i sammanfattningen samt lägger till prislista. Vill du ha hjälp med att skapa din profil? Maila hello@ridesum.se

Om man streamar med så hög kvalitet som möjligt på bilden och med väldigt bra uppkoppling så kan det gå åt upp till max 3 GB i timmen. Ofta går det åt mindre surf än så.

Sök tränare/experter i vår Tränar- och expertbank, boka ett pass eller efterfråga feedback på film. Träna digitalt via streaming. Få skriftlig feedback i din ryttarprofil. I Feeden publiceras löpande kunskapsfilmer med tränare, experter och ryttare – allt för att bidra till ökad kunskap!

Som tränare/expert kan du registrera en profil och synas mot ryttare i hela landet. Du kan ta emot bokningsförfrågningar, genomföra digitalt pass eller se film och ge feedback efteråt.

Hur fungerar det för mig som tränare och expert?

Ska ni ska träna digitalt loggar du in via dator eller surfplatta på ridesum.se (klicka på ”Login tränare” i översta högra hörnet). Logga in med e-post och lösenord (samma som mobilappen). Välj det aktuella passet och klicka på ”Starta pass”. Under passet kan du löpande skriva feedback i rutan bredvid streamingen och skicka till ryttaren efteråt. Ryttaren får feedbacken när du skickat den. Feedbacken är inte synlig för någon annan.

Vår streaminglösning, som är en av de världsledande på marknaden, skickar 300 bilder/sekund i optimalt läge. Vi rekommenderar minst 4G-uppkoppling. Ju bättre uppkoppling du har desto bättre bild och upplevelse får ni under passet så kolla gärna om det går att få tillgång till bredband (fast eller trådlöst). Din smartphones kamera spelar också stor roll för bildkvalitén – vi rekommenderar minst 12 megapixel kamera.

1. Säkerställ att du har Ridesum-appen med konto registrerat, samt en accepterad bokningsförfrågan (finns under ”Aktiviteter/Kommande”) från tränaren/experten.

2. Headset till din telefon. Rider du själv med trådlöst headset bör du ha testat det innan passet.

3. Kontrollera att du har en bra internetuppkoppling annars riskerar bilden att frysa eller hacka. (minimum 300 kbps per streaming.)

4. Säkerställ att telefonen/telefonerna har tillräckligt med surf och är fulladdade.

5. Håll telefonen så varm som möjligt innan träningen och även under, under kallare väderlek tenderar batteriet att ladda ur snabbare än normalt. Det kan vara en god idé att ha en powerbank/laddare redo.

6. Att filma och streama drar mycket batteri, så sätt telefonen på batterisparläge.

7. Ficka att stoppa telefonen i om du rider.

8. Tänd upp så mycket som möjligt om du t.ex. tränar i ridhus eller på utebana.

9. Om du har problem, kontakta vår kundsupport på hello@ridesum.se eller facebook.com/ridesum så hjälper vi dig.

1. Du behöver en stationär dator, laptop eller läsplatta med webbkamera och mikrofon (antingen inbyggd eller separat).

2. Kontrollera att du har en bra bredbandsuppkoppling (minimum 300 kb/sekund per streaming).

3. Kontrollera att du använder en kompatibel webbläsare. (Se Tekniska krav.)

4. Se också till att du tillåter webbläsaren att använda datorns kamera och mikrofon. Det brukar komma upp en pop-up som frågar om du vill göra detta. Alternativt gå in på datorns systeminställningar.

5. Stäng andra program som kan vilja använda din kamera (t.ex. Skype)

6. Om du fortfarande har problem, kontakt vår kundsupport via chatten på denna webbsida eller på e-post: hello@ridesum.se eller facebook.com/ridesum så hjälper vi dig.

Om ryttarens/filmarens bild är pixlig eller laggar kan det ha flera orsaker:

– Internetuppkopplingen är inte tillräckligt bra hos ryttare eller tränare/expert.

– Kameran i telefonen som filmar är inte tillräckligt bra, vilket påverkar bildkvaliteten.

Load More