Ryttare – så här funkar Ridesum

Tränare – så här funkar Ridesum

 

Ryttare (22)

Den sparas i fallande datumordning under ”Aktiviteter” och ”Feedback”. Har du inte feedback från ett gjort pass beror det på att tränaren/experten inte skrivit och skickat någon. Det är bara du som kan se din feedback.

Kategorier: Feedback, Ryttare

Under ”Aktiviteter” och ”Kommande”.

Kategorier: Bokning, Feedback, Ryttare

Du kan t.ex. ladda upp din film på YouTube, Dropbox eller liknande. Tänk på att tränaren/experten måste kunna se filmen – så gör den offentlig eller ange t.ex. lösenord i din förfrågan.

Kategorier: Bokning, Feedback, Ryttare

Det finns flera sajter som säljer stativ. Ridesum har ett samarbete och kan erbjuda förmånligt pris. Läs mer här.

Boka pass: Ange datum, tid, längd, telefonnummer, e-postadress och ett meddelande med information som t.ex. om du vill träna IRL/digitalt, information om dig/din häst samt vad du önskar träna.

Efterfråga feedback: Ange när du senast önskar feedback, länk till filmen (ladda upp på t.ex. YouTube eller Dropbox), telefonnummer, e-postadress och skriv ett meddelande med bra information, t.ex. om dig/din häst samt vad du önskar få feedback på.

Filmaren behöver bra internetuppkoppling, surf, en smartphone med bra kamera (helst minst 12 megapixel), laddat batteri, gärna stativ (ej nödvändigt, men enklare). Ett bra ställe att utgå från vid filmning i ridhus/ridbana är A, C eller ett hörn.

”Efterfråga feedback” bokar du på tränarens/expertens profil. Du filmar din träning och laddar upp på t.ex. YouTube eller Dropbox (tänk på att filmen måste vara synlig). I bokningen anger du önskad deadline för feedback och klistrar in länken till din film. Den skriftliga feedbacken hittar du sedan under Aktiviteter/Feedback.

1. Du behöver två smartphones med Ridesum-appen samt ett headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten.

2. Ett stativ som du kan ställa en telefonen i medan du rider. Vi rekommenderar att du placerar stativet på ridbanans kortsida. (Läs mer under utrustning för erbjudande)

1. Du behöver en smartphone med Ridesum-appen samt ett trådlöst bluetooth headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten. (Du väljer då ”Video och ljud” när du startar passet)

2. Prova gärna ditt trådlösa headset innan passet, genom att koppla ihop det med din smartphone via bluetooth. (Trådlöst headset måste ha lång räckvidd – se erbjudande under utrustning.)

3. Ett stativ som du kan ställa telefonen i medan du rider. Vi rekommenderar att du placerar stativet på ridbanans kortsida. (Läs mer under utrustning för erbjudande)

1. Du som ryttare behöver en smartphone med Ridesum-appen samt headset som du kan ha när du rider för att höra tränaren/experten. (Du väljer då ”Enbart ljud” när du startar passet)

2. Filmaren behöver också en smartphone med Ridesum-appen. Det kan vara skönt för filmaren att sätta telefonen i ett stativ så man slipper hålla den (läs mer under utrustning för erbjudande). Filmaren loggar in på ryttarens Ridesum-konto och startar samma pass. Vid ”Välj läge” väljer filmaren ”Video och ljud”. Om filmaren vill lyssna på coachningen rekommenderas headset.

Ha en ficka på t.ex. väst, jacka, magväska eller sportarmband som du kan ha telefonen i när du rider. Det är lättare för tränaren att se din handställning om du har ljusa handskar.

Då uppdaterar du tid/datum efter önskemål i den avböjda förfrågan och skickar igen.

Du som tränare/expert kan välja att sätta på din kamera och stänga av den utifrån behov. Klicka bara på kamera-ikonen när du streamar. Den telefon som filmar (oavsett om ryttaren tränar själv eller med medhjälpare) har en funktion så man kan välja att se dig i helbild i telefonen. Genom att illustrera det du vill visa i din dators/surfplattas webbkamera kan ryttaren se detta.

Ladda ner Ridesum i App Store eller Google Play. Klicka på ”Registrera här” längst ner på första sidan och välj ”Jag är ryttare”. Fyll i namn, e-post och lösenord.

Kategorier: Konto, Profil, Ryttare

Ryttare: Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Radera konto”.

Tränare/expert: Klicka på ”Profil” i mobilappen och kugghjulet uppe till höger så hittar du ”Radera konto”.

Kategorier: Konto, Ryttare, Tränare

Om man streamar med så hög kvalitet som möjligt på bilden och med väldigt bra uppkoppling så kan det gå åt upp till max 3 GB i timmen. Ofta går det åt mindre surf än så.

Ryttare: Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Logga ut”.

Tränare/expert: Klicka på ”Profil” i mobilappen och kugghjulet uppe till höger så hittar du ”Logga ut”.

Kategorier: Konto, Ryttare, Tränare

Klicka på ”Sök tränare” i appens bottenmeny. Sök på namn (i sökfältet överst) eller på kompetenser och/eller distrikt. Sökresultaten visas i alfabetisk ordning.

Klicka på tränarens/expertens profil och ”Efterfråga feedback”. Fyll i uppgifterna och skicka förfrågan. Tränaren/experten kan acceptera, ändra eller avböja förfrågan. Du får meddelande om detta via pushnotis. (Obs! Säkerställ att du har pushnotiser på, du kan aktivera det under Profil)

Kategorier: Bokning, Feedback, Ryttare

Ryttare: Klicka på ”Profil” i mobilappen så hittar du ”Byt lösenord”.

Tränare/expert: Klicka på ”Profil” i mobilappen och kugghjulet uppe till höger så hittar du ”Byt lösenord”.

Kategorier: Konto, Ryttare, Tränare

Du gör en bokningsförfrågan på tränaren/expertens sida. Säkerställ att du har pushnotiser påslaget så du inte missar bokningar och feedback! (Kika under Profil)

Kategorier: Bokning, Profil, Ryttare

1. Säkerställ att du har Ridesum-appen med konto registrerat, samt en accepterad bokningsförfrågan (finns under ”Aktiviteter/Kommande”) från tränaren/experten.

2. Headset till din telefon. Rider du själv med trådlöst headset bör du ha testat det innan passet.

3. Kontrollera att du har en bra internetuppkoppling annars riskerar bilden att frysa eller hacka. (minimum 300 kbps per streaming.)

4. Säkerställ att telefonen/telefonerna har tillräckligt med surf och är fulladdade.

5. Håll telefonen så varm som möjligt innan träningen och även under, under kallare väderlek tenderar batteriet att ladda ur snabbare än normalt. Det kan vara en god idé att ha en powerbank/laddare redo.

6. Att filma och streama drar mycket batteri, så sätt telefonen på batterisparläge.

7. Ficka att stoppa telefonen i om du rider.

8. Tänd upp så mycket som möjligt om du t.ex. tränar i ridhus eller på utebana.

9. Om du har problem, kontakta vår kundsupport på hello@ridesum.se eller facebook.com/ridesum så hjälper vi dig.

Load More